NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 november, 2010
Skrivet av: Gunilla Johnson skrivet 2010-09-19, 15:40
Hej Elisabeth!
Tck för ditt svar. Jag har sedan länge sökt min ana Cajsa Olsdotter. Jag har fått mycket god hjälp och goda råd bl.a. från dig och många andra. Jag har undersökt allt och sökt i många kyrkböcker i olika, sannolika församlingar,men inte kommit vidare.
Nu ställde jag min fråga i mer generellt syfte för att kanske hitta en ny väg att lösa problemet med Cajsas födelsedata och födelseort.Jag har fler anor som varit i samma situation.  
Jag förstår att häradsrätten kan vara en möjlig källa, men då jag bor långt ifrån Värmland undrar jag om man kan hitta något på nätet eller om man kan vända sig till någon myndighet och få hjälp.
Jag vet ju också att man inte kan ställa alltför många frågor om en och samma person, utan väsentligt nya fakta. Därför gjorde jag min fråga mer allmän.
 
Jag vill inte släppa min Cajsa, hon hade ett svårt liv som säkerligen speglar situationen för många i den värmländska bergslagen vid denna tid och det får betydelse för hur sentida ättlingar kunde ta sig fram i sina liv.
 
Frågan igen: Vart vänder man sig för att få hjälp med att hitta ev fakta, födelsedatum och födelseort, ang Cajsa Olsdotter enl kyrkkboken f 26/9 1789 i Rämmens församling? Utgångspunkten är att hon födde två oäkta barn Lisa Magnusson f 1816 och Gustav Petterson f trol. 1824 och att det kanske finns bättre uppgifter om henne i en ev. dom.
Vänliga hälsningar
Gunilla J