NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2009
Skrivet av: Gudrun Åhrlin skrivet 2007-09-24, 17:23
I Rämen AI:14 s 363 (Stjernberget) står noterat att Jan Magnus Jansson (f 1853-11-20 Stjernberget, Rämen), hustrun Sophia Mossbäck (f 1862-03-29 Månhöjden, Gåsborn) samt deras lille son Karl Johan (f 1879-01-11 Stjernberget, Rämen) flyttar till Falu lfs 1879). Även i Utflyttningslängden (B:5) står detta noterat.  
 
Jag finner dem inte i Inflyttningslängd. Sveriges befolkning 1890 har heller inte kunnat ge mig en riktlinje för var de bor - de finns helt enkelt inte i SveBef1890!
 
Därför har jag en misstanke om att de kan ha emigrerat. Jag har varken tillgång till någon emigrant-CD (och där kanske de inte står heller om är noterade som flyttade till Falu lfs) eller immigranter före Ellis Island på Ancestry.com (jag är för feg för att ens ta en gratisperiod).  
 
Det här kunde jag i alla fall få tag på:
Name:  Sophia Moslock  
Birth:  abt 1877 - location  
Arrival:  year  
Residence:  1920 - city, Allegheny, Pennsylvania  
 
Födelseåret säger mig att det är fel kvinna, men Sophias brorsdotter Hilda Mossbäck bor där.
 
Dessutom fann jag på Ellis Island att en John Magnus Jansson anländer till Ellis Island 1904-09-03 med båten Philadelphia från Southampton Han är gift 52 år och Ethnicity America Finnish.
 
Jag vore tacksam för några infallsvinklar på det hela.  
 
Tack på förhand
 
Gudrun Åhrlin