NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-13
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2003-06-25, 22:51
Hej Anna-Lisa
 
Du ställer frågor om Olof Månsson. Såväl Djuprämmen som Näsrämmen förekom i varje fall under 1680- och 1690-talen under samma år. Jag är ingen expert på bosättningarna i Rämmen, men förhållandet tyder på att man uppfattade dessa orter som skilda bosättningar. En Olof Månsson antecknades i Djuprämmen under åren 1688-1692 för att därefter försvinna från platsen. Under perioden 1693 och fram till i varje fall år 1700 fanns en Olof Månsson i Näsrämmen. Denne Olof Månsson är alltså inte angiven på olika platser samma år. Det är därför troligen samme person. Kanske var man inte så noga med att ange den exakta ”vistelseadressen”?
 
Jag tror att det är fråga om olika lägersmål.  
 
När det gäller Annika Tomasdotter har jag nu ingen klar uppfattning om ursprunget. Namnet Tomas är ju inte särskilt vanligt i detta område vid denna tid. Om jag inte minns fel fanns tidigare en Tomas Jönsson Hakkarainen i Omsjön, vilken fick ett flertal söner och döttrar, bl.a. Grels och Johan. En av döttrarna hette just Anna/Annika och blev 1691 gift med Lars Jonsson i Skärfjället. Hon uppgavs då komma från Lönnhöjden på gränsen mellan dåvarande Äppelbo socken och Värmland. Kanske är det fråga om samma kvinna?
 
Hälsningar
 
Jan-Erik