NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-13
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2003-05-03, 15:23
Hej Anna-Lisa
 
Jag har faktiskt några anteckningar liggande om detta par. Det mesta är hämtat från Albert Palmqvists efterlämnade papper i Värmlandsarkiv.
 
1) Karin Henriksdotter från Dalkarlsjön är antecknad som tillhörig familjen Henrik Matsson och hans hustru Annika. Palmqvist har inte angett något födelseår. Det framgår inte någon anledning till att Palmqvist har fört henne till denna familj. Han kan ju p.g.a. patronymikon ha antagit att hon var dotter till Henrik Matsson. Hon kan därför lika gärna ha varit piga där som du antyder. Om nu Palmqvists uppgift är riktig så skulle hon vara sondotter till den kände finnen Mats Simonsson Sormuinen, även kallad Suder Mats, Suderman Mats, Sörme Mats etc. Denne Mats var ju en av grundarna av hyttan i Dalkarlsjön år 1642. Det finns mera att läsa om hyttan mm i ”Filipstadsbygden i Ord och Bild”, vinternummer 1968-1969. Karins far Henrik dog 1695 enligt Palmqvist.
 
2) Jon Jonssons härkomst är betydligt svårare att få klarhet i. Palmqvist har, som jag kan se, inte redovisat några anteckningar om honom. Det finns en hel del Jonar i Näsrämmen. Jon Hansson är en av dem. Han dog 1714 i en ålder av 100 år (?). Jon Olofsson som dog 1705 i en ålder av 103 år (?) är en annan tänkbar kandidat. Vi har också en Jon Persson. Den senare är högst sannolikt av den finska Kropp-släkten. Vid Jon Jonssons dotters Sigrids födelse år 1700 är Pål Olofsson Kropps hustru Kerstin vittne. Det kan vara ett möjligt indicium. Avslutningsvis är jag dock osäker på vem som kan vara far till Jon Jonsson.
 
Hälsningar
 
Jan-Erik