NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 juli, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 juli, 2009
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2009-03-27, 14:44
Hej,
 
Sven Larsson och Ingri Bengtsdotter i Upperud, Nyed, fick döttrarna Elsa (född den 31 januari 1764, Nyed C:5 s 31) och Ingeborg (född den 2 april 1765, Nyed C:5 s 43).
 
Finns det någon som i sin forskning stött på dessa döttrar och som kan bekräfta huruvida de är identiska med:  
 
1) den Elsa Svensdotter som åren 1797-1804 var gift med en Lars Andersson på prästgårdens ägor (Hulteby) i Nyed (enligt hfl var hon född år 1763), och
 
2) den Ingeborg Svensdotter som, efter att ha varit piga i Duvnäs, omkring år 1796 gifte sig med Olof Börjesson (född år 1743) i Duvnäs (enligt hfl var hon född år 1764)?
 
När Olof Börjessons och Ingeborg Svensdotters barn föds i Duvnäs åren 1797-1804 - varav sonen Jonas, född år 1799, var min morfars farfars morfar - var ovan nämnda Elsa Svensdotter och maken Lars Andersson på Prästgårdens ägor de enda dopvittnena.
 
Jag har därför börjat förmoda/hoppas att de var systrar, men det vore fantastiskt roligt om någon kunde bekräfta detta?
 
Det vore likaledes fantastiskt roligt om någon känner till något mer om ovan nämnda personers anor och vidare öden.  
 
Själv har jag kört fast, som det verkar.
 
Alla tips och uppgifter skulle därför tas emot med största tacksamhet!
 
Med tacksamma, förhoppningsfulla och nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson