NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-03
Skrivet av: Britt-Louise Karlsson skrivet 2005-08-02, 09:32
Siv Jansson, Acksjön
Hans Carlsson
 
För att göra en lång historia kort. Jag söker med ljus och lykta efter Karl Johan Eriksson, född 7/7 1869, född i Kvistbro församling. Karl kallades också Karl Ersa. Han begav sig från Degerfors cirka 1907, och vistades resten av sitt liv som hästhandlare i bland annat Filipstad, Lindfors och Molkom,samt trakterna däromkring.  Karl Eriksson avled den 25/9  1940 på vårdhemmet Backa. Hans resa genom livet kan  inte följas, eftersom han förblev skriven i Degerfors  å församlingen.
Däremot vet jag att det skall finnas en son till honom, född cirka 1907 - 1915, på 60-talet boende i Uddeholm. Eftersökningar har  gjort att jag hamnat i Acksjön, på grund av att Karl Erikssons intagningsjournal på Backa 1940 visade att han kom från Acksjön.(0m det är samma Karl)
Vid förfrågningar hos gamla Acksjöbor har det ifrågasatts om det kan  röra sig om Karl  i Mossen. Jag har efterlyst Karl Eriksson via bland annat Flipstads-Tidningen och lokala släktforskare i Nyeds församling. Det markerande draget för Karl Eriksson var att han sedan barndomen var låghalt.Han hade också titeln  gårdfarihandlare. Tyvärr, så försvinner  den äldre generationen fort nu, och för mig anser jag det är brått att få fram uppgifter om min farfar.
Är tacksam för all hjälp.
Mvh  
Britt-Louise Karlsson