NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-01
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2001-01-21, 20:51
Hej Lisbet
 
Jag forskar på min hustrus släkt. Hon härstammar på sin mors sida från Väse och Nyed. Dina uppgifter stämmer väl överens med mina. Jag kände dock inte till att Gustav Månsson var gift två gånger. Men jag har en uppgift om att han föddes i Repartorp 1722 28 dec. Hans föräldrar hette Måns Persson och Kerstin Matsdotter. Jag har inte kommit längre än så tills vidare.  
 
Tack för uppgifterna rörande Stina Eriksdotters anor. Som du har angett är många av anorna från Sutterhöjden. Detta är ett intressant hemman eftersom det sannolikt upptogs av finnar en gång i tiden. Jag är även intresserad av finnforskning varför jag har kartlagt de flesta finnhemman i mantals- och tiondelängder under 1600-talet. Sutterhöjden finns första gången i jordeboken år 1638. Det noterades då som skatteutjord. Men blev senare 1/8 hemman.  
 
Uppgifter finns dock tidigare. Enligt mantalslängden 1630 och domboken 1632 bor där en viss Sigfrid. Han var sannolikt finne. Efter honom kom Olof Henriksson. Han finns där i varje fall 1639-1643. Änkan är antecknad 1644. Omkring 1645 dyker Mats Jonsson/Jönsson upp i mantalslängder mm. Kanske är han far till Måns Matsson? Denne var född omkring 1653 enligt dödboken. Då levde Mats Jonsson. Det återstår en del att forska om.
 
hälsn
 
Jan-Erik Björk