NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-25
Skrivet av: sune överhagen skrivet 2003-11-04, 00:01
Hej  
Korrigering: Linnart Blankenfjell syster Catatina var ej gift med Olof Örneström utan hennes man hette Carl Örnberg.
Jag har även funnit att Inga Sibylle Rosenskiöld tycks ha varit gift en fjärde gång men jag tycker att alla uppgifter om henne inte stämmer. Hon var tydligen gift Solton. Det står att hon var född 1850 i detta sammanhang men dottern Sofia dog 1737 i en ålder av 82 år dvs född 1657. I ett annat sammanhang stod att Inga Sibylla var född 1635 vkt stämmer bättre.( se en del om henne under Roos af Hjelmsäter)
I dombok från 1680 talet står också om när Hans Görgen Kock gav sig av till Norge. Det var tydligen efter att han kommit ihop sig med Inga Sibyllas make Linnart Blankenfjell.
 
Detta apropå Ingrid Karlsdotter Tanderud f 1716. Jag har där tidigare på en annan länk skrivit om Karin Bondesdotter( Ingrids svärmor) att hennes fars namn var Bonde Engelbrektsson. Jag hittade nu i domboken en man som hette Erik Bondesson i Tanderud i mitten av 1600 hundratalet och det är möjligt att jag  haft svårt att tyda skriften tidigare och att Karins Bondesdotters far hette Bonde Eriksson. Har ngn uppgiter om detta?
MVH sune överhagen