NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2012
Skrivet av: Samuel Simonsson skrivet 2012-06-20, 00:48
Hej Georg och Orvar,
 
AI:1 sid 243 identifierar ju Catharina född 1780 som syster till Jon Jonasson född 1759 och dessutom Cathrina Olofsdotter Elg som mor till Jonas och därmed även till Catharina. Naturligtvis är det bättre att se föräldrarna svart på vitt i dopboken men släktskapet tycks ändå vara tydligt. Du skulle sedan kunna kolla om syskonen blir faddrar till varandras barn - det vore i så fall ett bekräftande indicium.  
 
Den andra Catharina fick då samma namn som systern som avled 1779, litet mer än 1 år gammal. Det förekommer ju ofta, se diskussionen om Elias Håkansson i Forshult ovan.  
 
Jag har några anor i Norra Råda som inte står i dopboken på 1700-talet medan deras födelsedatum och ort genomgående står i husförhörslängderna (t.ex. Nils Larsson född 1765 i Västra Skymnäs och död 1844 i Hagnäset). Mitt intryck är att de tidiga dopböckerna inte är helt fullständiga och det gäller naturligtvis också för många andra församlingar på den tiden. Ändå tycker jag att Norra Rådas dop-, vigsel- och begravningsböcker är mycket klara och väl skrivna av samma hand under många år. Tyvärr börjar husförhörslängderna mycket sent.  
 
Mvh
Samuel Simonsson