NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 juni, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 juni, 2015
Skrivet av: Eva-Lotta Berntsson skrivet 2015-05-02, 16:29
Hej Britt-Marie,
Alltid lika trevligt att stöta på en släkting (?)  :-)
 
Sofias födelse hittar du i Valla C:4 sidan 167, född 1842-11-13.
 
Nils Andersson var min Morfars morfars farfar, och min gren kommer från hans son Nils född 1836-10-20.
Vi har en släktforskande släktning till i denna gren, Ingrid Berntsson i Lerum, som jag vet har forskat mer ingående på vad som hände med Nils, Men jag delar gärna det jag har.
 
I domboken för   Orust och Tjörns Härad (som är näst intill oläslig) kan man läsa om rättegången.
” År 1845 1 september anslände jag undertecknad häradshöfding och …andig Domare …. ….. …….. med N.M Ger. Mattson i Efja, Andreas Andersson Hallene, Jonas Andersson ….längne(?), Christian Gustafsson Olsby, Jonas Ericsson Långe(korn)(?), Eric Berndtsson Kihl och Bernt Hansson Kuballe(?), på Tingsstället Svanesund för att und Orust och Tjörns Härader förrätta Urtima Ting i undan…..(?) kommande mål, I anledning hvaraf vanlig rättegångsfrid påbjuds.
Till föje av Hans vid R….. T..g den 11 ….augusti … 81…….lut fattat beslut f…..ttes v….k…en o…….de Färjemannen Nils Andersson från Skåpesund, Tilltalad för det som Han ju slagit och mishandlat sin hustru Anna Christina Nilsdotter att hon deraf aflidet, dervid åklagaren Kronolänsmannen H.R.C:A.Andersson för Hä... ställde den tilltalade, hvilken sedemera ändrade sin vid förra rättegångs i…f..lld afgifen berättelse på det I att att han förnekade sig hafva slagit hustrun med någon käpp i köket, utan endast der knuffat henne mot väggen med ..ppen ……g att g. .. stugan för att lägga sig a………. Dertill att som varit I starka drycker berusad men hon/han(?) som efter ikomsten i Stugan icke ville efterkomma (uppmaningen???) utan utfarit i otidigheter mot honom, han  hand blifvit uppbragt och efter vad han kan minnas tilldelat henne slag med  2nd af de främste(?) käpparna och derefter fört henne till sängen hvarrest han …. Han henne misshandlat.
Dom..fa..den sökte förmå Nils Andersson att bekänna, det han på hustrun användt alla de för….ste käpparna som derigenom blifvit afslagna, och att han dermed tillfogat henne slag sedan hon lagts i sängen emedan hans svärmoder Annica Olsdotter berättat att hon vid utg..ngen från stugan och … hur han var far..t..en hvi…(?) slag utfar…; men han förblef vid sin utsaga i afsikt på käpparnas begagnande samt förnekade att han tillfogat hustrun några slag efter det att hon kommit i sängen, hvarför bem….da Annica Olsdotter som efter erhållen kallelse var ………s f..k..ra.sin förste berättelse förelä..ad, den hon vi…let tillägge.. att då hon var i förstugan hörde hon , vid stugans utände, den tilltalade yttra ”Jag ska tuckta dig såsom min gula märr” hvilket yttrande den tilltalade förnekade sig hafva sagt.
På fråga svarade fö….å..nde E…a(Föregående Enka??) att hon vid Anna Christina Nilsdotters opptagande från sängen och utförande i kommoden(??) den vilken ….t.. något hål på hennes nacke … vid sängens bäddande syntes halmen hvarför hufvudet legat, vara blodig, hvilket dock var ganska obetydligt.”
 
Längre fram i Domboken står följande (OBS! Spridda fraser!): ” husdoktor---------obduktion af hustru Anna Christina Nilsdotter------ äger den beskaffenhet att det varit ovillkorligen dödande, alltså och då det hvarken i obducentens …… äro  ….kt att(?) rannsakningen derefter föranleder att Anna Christina Nilsdotter varit utsatt för någon större blodförlust å skadorna i skallen eller den våldsamma behandlingen träffat ömtåligare delar af kroppen med undantag af ett sår i nacken, från ett slag tillfogadt med trubbigt tillhygge, vilket ti..a… icke råkat hufvudskålen, att den skadats, men den derunder befintliga hjernan deraf lidit—”----------------”Nils Andersson  ……. Förklaras skyldig”-------”kommer Nils Andersson att ..f.å. …….sas till Länshäktet i afbidan på före…ä…….d uteverkande”------------- ”att förpassas till Länshäktet”--------------
 
(Källa: Lars Göransson) ”Nils Andersson blev arresterad och åtalad vid Urtima ting som hölls i Svanesund 11/8 1845. Urtima ting hölls sedan 1/9, 23/9 och 20/10, då han fick sin dom ”genom halshuggning liv sitt mista”. Mellan de urtima tingen satt han i Länshäktet i Göteborg och förmodligen fram till benådningen. …. Nils Andersson blev benådad av Oskar I 6/5 1846. Dödsdomen förvandlades till ”28 dagars fängelse på vatten och bröd, kyrkoplikt och arbete å fästning i sin övriga lifstid”.
 
Vad gäller sonen Nils så hamnade han i Stala, man kan anta hos släktingar då hans farföräldrar fanns där. Kyrkböckerna i Stala har brunnit så jag har inte kunnat verifiera detta.
 
med vänlig hälsning
Eva-Lotta