NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 juli, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 juli, 2014
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2013-07-30, 12:29
Till Per Pettersson ett nytt tips. Din namne Per Kårberger gav ut flera böcker om folket i norra delen av Älvdals härad och även berörde de Malung, men särskilt då för Norra Ny. Han KAN ha skrivit om färjestället.  
 
Böckerna är underhållande, men inga faktaböcker i vetenskaplig mening.  
 
Jag vågar inte säga om ALLA berättelserna i hans böcker är helt sanna. I alla fall jakthistorierna kan som vanligt vara överdrivna.  
 
Däremot är de bra tidsbilder om man vill studera s k mental historia, få in lite kött på benen. Men det är klart, det är i regel verkliga personer porträtterade i hans böcker.  
 
Ett annat är verket som förlaget Nordisk Kultur gav ut om Älvdals härad och då deras Norra Ny-volym. Där nämns  färjan eller i alla fall färjfolkets boplats.  
 
I Värmland kallas de ofta för Staa. Uttal: sta-a. (=svenska: staden i betydelsen stället). Jämför med Färjestad i Grava församling, strax norr om Karlstad. Det var ett av de stora färjeställena. Det är i alal fall det jag har fått lära mig. Men jag har inga hänvisningar att lägga till här tyvärr! Men kolla i ortnmansforskningen vad den säger.  
 
Redaktör för de första delarna Del 1: Norra Ny & Nyskoga; del 2: Dalby & Södra och Norra Finnskoga  var Joh. Ericksen och för del 3 Johan Eriksen (nedre Älvdalen), Ekshärad och kanske Gustaf Adolf (Gustava). (Norra Råda och Sunnemo tycks tyvär inte ha tryckts utan allt har avbrutits av för mig okänd anledning) För del 3: kallas han för Johan Ericksen i bibliotekens register, men det är uppenbarligen samma person!  
 
Se denna LIBRIS-sökträff på Kungliga Bibliotekets hemsida (KB):  
http://libris.kb.se/bib/2450658
 
Mvh Björn