NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 september, 2010
Skrivet av: Krister Hansson skrivet 2010-06-02, 11:08
Hej,  
 
Min sambo har en ana som har gäckat mig till och från i många år. Erik Hindriksson dyker första gången upp i Norra Nys böcker 1813 och står då som dräng i Ambjörby (AI:11, sid 4) och som flyttad till Månäs 1815, där han var torpare resten av sitt liv.
 
Jag är intresserad av varifrån han kom. I samtliga hfl från Norra Ny står att läsa att han föddes i Fryksände 1782, men jag kan inte hitta honom där trots att jag lusläst födelseboken från 1779 till ca 1787. Han föddes inte heller i Norra Ny, vad jag kunnat se.  
 
I ”inflyttadkolumnen” i AI:11, sid 4, står en kommentar som jag tidigare tolkat som att han kom till Ambjörby från Uddeholm, Norra Råda, men nu har jag reviderat den tolkningen. Det är lättare att läsa på datorn, än på de gamla mikrokorten och jag tycker nu att där står ”Uddeh. Norrige”.
 
Mina frågor nu: Finns det något där ute som har lust att kolla om min tolkning av texten verkar stämma? Någon som vet vad detta ”Uddeh.” i Norge i så fall kan vara? Någon som vet var Erik Hindriksson föddes?
 
Tacksam för alla svar, idéer etc!
 
Krister Hansson