NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 juli, 2012
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2012-01-14, 19:44
Hej Margaretha!
Såg just din fråga, och kan kanske bidraga med några svar på dina frågor, eftersom även jag har denne Lars i min forskning.
Lars och Helena hade mycket riktigt inga barn tillsammans. Detta framgår i en testamentesskrift som lämnas in till Färnebo tingsrätt den 23/2 1716 § 61.
Lars gifte så om sig med Anna Jonsdotter den 20 oktober 1717, och tillsammans fick de 9 barn.  
Jag har inte rotat så noga i Annikas bakgrund, men jag tror att hon var syster till Sven Jonsson i Born. Vem som var deras far har jag ännu inte tagit reda på-det fanns fyra möjliga Jon i Bornshyttan vid Annikas födelsetid...
Lars Markussons far i Skåltjärn, var förmodligen Markus Larsson, och Lars mor var Anna (1636-1721). Anna dog i Dalkarlsjön, förmodligen boendes hos sin son, men vad som hände Markus vet jag inte. I mtl förekom han sporadiskt genom åren, och den sista noteringen jag har om honom är denna:
 
[color=0000ff]1670-03-21, 22 och 23, Filipstad, Färnebo härad renoverade domboken, sid. 4
Sedan blev avsagt, att Markus Larsson i Skåltjärnshyttan, som i laga tid är förr tillsagd, skall innan den 20 maj näst kommande, begiva sig där ifrån. Och vad de kolen anlangar, som han haver framfört vid Skåltjärnshyttan, av annars ägor, skall han emot betalning, efter mätesmanna ordom, upplåta Jöns Andersson i Filipstad.[/color]
 
Skulle sedan kunna föreställa mej att Markus Larssons far var Lars Olofsson finne, bergsman i Skåltjärn, som jag har belagt där mellan 1637-48.
/Monica