NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 juli, 2012
Skrivet av: Margaretha Berggren skrivet 2012-01-13, 15:54
Jag önskar upplysningar om Mats Larssons anor. Han var född 1718-11-25 i Dalkarlssjön. Hans far Lars Marcusson, död 1751-01-06 i Dalkarlssjön, uppges vara 80 år vid sin död, alltså född ca 1671. Fadern gifter sig 1716-10-20 i Färnebo med Mats mor Anna Jonsdotter från Boren. Är det Bornshyttan? Är det någon som känner till hennes föräldrar?
I mantalslängden för Färnebo finns Lars Marcusson i Dalkarlssjön från 1710 och är då gift.1707-08-22 gifter sig Lars Marcusson från Påltjärn? (I vilken socken ligger det?) med Helena Nilsdotter från Finnshyttan.Jag hittar inga barn till Lars och Helena och inte heller hittar jag någon dödsnotis på henne. Hon måste ha dött ca 1715.
Lars och den andra hustrun Annas första dotter heter Helena och Måns Nilsson i Finnshyttan (en bror till Helena?)förekommer som dopvittne till sonen Jonas 1722, så jag tror att det är rätt Lars Marcusson, som varit gift en gång tidigare.
Jag har genom pusslande med dopvittnen lyckats hitta Mats Larssons hustru Katarina Jonsdotters föräldrar, nämligen bergsman Jonas Toresson, död 1763 i Fogdhyttan och h.h. Gunilla Nilsdotter, död 1763-04-14 i Fogdhyttan. vid deras vigsel 1725-10-03 i Filipstad, uppges Gunilla komma från Grundsjön, där det finns flera Nils att välja på. Ännu har jag inte lyckats klura ut vilken Nils, som är den rätta.
Det blev många frågor. Hoppas att någon har svar!
MVH
Margaretha Berggren