NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 juni, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 juni, 2007
Skrivet av: Monica Fogelqvist (Monifo) skrivet 2006-06-14, 19:07
Mona!
Jag hittade just det andra tinget (Färnebo härads renoverade dombok 1721-03-08, § 69), och nu har saker och ting förändrats lite! Gabriel Johansson Lind är fortfarande inte tillstädes, eftersom han av Venerand Consistorium blifwit committerad att resa till Arboga efter 2ne glober(hm?).
 
I vilket fall som helst så har han ändrat sig och erkänner sig brevledes skyldig till lägersmål, dock utan att han givit äktenskapslöfte, och önskar att saken avgörs så att han kan ta sitt straff.
Alltså blir både Maria från Stjälpet och Gabriel dömda till böter, och Gabriel skall dessutom betala en summa för barnets försörjning, till dess barnet blivit så stort att det kan försörja sig självt.
 
Vem nu denne Gabriel Johansson Lind kan ha varit, det vet jag inte. Men som jag sade förut, så är det ju inte säkert att han hörde till klockarsläkten bara för att Gustaf Gabrielsson var med som dopvittne.  
Men visst kan de ha varit släkt-jag har inte fördjupat mej i famljen, men jag vet att Gabriel Eriksson (jag tror att hans födelse och död var 1636-1692)hade en son Johan, så Gustaf kan ju ha varit Gabriel Linds farbror.
 
Men gör som Elisabeth sade; försök finna Gabriel i Karlstad-där bör du kunna få någon ledtråd!
Lycka till med fortsättningen!
 /Monica