NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-06
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 2001-10-25, 23:04
Hej Jan!
 
Tack för din hjälp. Det är inte på ett direkt sätt som de ovannämnda vigselnotiserna intresserar mig, men definitivt på ett indirekt sätt. De personer som intresserar mig i Nordmark, då Älgsjön, är Anders Henriksson (Hindersson/Hindriksson) född 1725 (enl. hfl Nordmark). Sistnämnde dräng hos Nils Henriksson (Hindriksson) och Maria Matsdotter i Älgsjön (enl. hfl AI:3 [1750-54] Nordmark), senare dräng och gift man hos Henrik Henriksson (Hindrik Hindriksson) och Elin Sigfridsdotter i Mårtenstorp (enl. hfl AI:4 [1755-59] Nordmark). Anders gifte sig 13 oktober 1757 i Nordmark med Maria Håkansdotter, han från Bosjön, hon från Gustafsfors. Maria (född 1734 enl. hfl Nordmark) var piga hos Olof Petr?n och hans familj i Mårtenstorp (enl. hfl AI:4 [1755-59] Nordmark) men flyttade senare till maken. Anders och Maria står sedan själva med familj och drängar och pigor i Älgsjön (enl. hfl A1:5 [1760-66] Nordmark). I senare hfl för Nordmark sägs Anders vara från Sunnemo och om jag minns rätt skall Maria vara från Gåsborn. Min gissning (inget annat) är att Anders är bror till Nils och Henrik, som även de verkar vara från Bosjön i Sunnemo (tidigare Norra Råda, eller Råda, i Älvdalen). Om Bosjöhyttan är det samma som Bosjön har jag ingen aning om, kanske du vet?
 
Några funderingar utöver de som går att läsa mellan raderna (det eventuella släktskapet mellan Henrikssönerna) ovan är om Henrik Henriksson verkligen gifter sig med en såpass gammal dam, enligt hfl skall han vara född 1714, medan hon (Elin) är född 1685!? Kan det verkligen stämma (hennes födelseår)? Dessutom undrar jag undrar jag var du fått uppgiften om Henrik Nilsson i Bosjön ifrån? Samt var i hela friden ligger/låg Bosjön, först i Sunnemo, senare i Färnebo/Kroppa/Nordmark?  
 
Återigen tack för din hjälp, hoppas att det går att pussla ihop Henrikssönerna!
 
Mvh Marcus