NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-16
Skrivet av: Lars Lundell skrivet 2000-10-04, 23:23
Hej Jan och Jan-Erik! Tack för svaren!
Jag har inte verifierat uppgiften om släktskapet mellan Kerstin och Lars Andersson i Älgsjön. Några andra informationer har jag tyvärr inte, utan kan bara hänvisa till Arne Östmans Familjetabeller därvidlag.
Uppgiften om Stalle-Pelles ev. son Johan kommer från en släktforskarkollega och jag känner inte till dess ursprung, vilket gjorde att jag ville höra med Dig, Jan, om Du kände till något.
Per Perssons jordinnehav i Haftersbol får indirekt stöd av en uppgift från Ransäters dödbok när Per Perssons (1694-1762) son Johan (1718-1799) avlider. Där uppges det att han var född just i Haftersbol av Per Persson och Britta Månsdotter (det är möjligt att Johan var gift med en syster till Ingegärd Andersdotter, som ju var gift med Casper Persson; vid vigseln 1743 uppges Annika Andersdotter, som Johans fru heter, i alla fall komma från Springsjön, precis som Ingegärd).
Men för att lugna vän av ordning så bör kanske den fortsatta diskussionen om Stalle-Pelle, som Du skriver Jan-Erik, föras under Gustav Adolf.
Mvh Lars