NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-16
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2000-09-29, 22:49
Hej Lars, Jan m fl
 
Jag har först på senare tid tagit del av denna diskussion om Stalle-Pelles efterlevande. Med risk för att informationen upprepas har jag följande att förtälja. Källorna är dels Arne Östmans anteckningar om familjer i Gustav Adolf dels egna observationer i bl a dombok och häradsrättens arkiv. Egentligen ska väl diskussionen föras på sidan för Gustav Adolf
 
Stalle-Pelle död ca 1716-1718 (enligt AÖ)i Örsjön var gift med Karin Eriksdotter. Detta framgår av bl a en notis i Älvdals härads dombok från 1702. Paret fick i varje fall fyra söner: Per, Erik, Casper och Johan. Uppgiften är hämtad från inneliggande handlingar rörande 1731 års ting. Det kan innebära att motsvarande mål finns omnämnt i domboken för detta eller senare år. Jag har ännu inte kollat detta.  
 
Enligt en notis från 1711 i samma dombok som ovan beviljades en Per Persson i Örsjön fasta på 2/5 av 1/4 i Haftersbol.
 
1 Sonen Per Persson f ca 1694 gifte sig med Britta Månsdotter (enligt AÖ). De var bosatta i Ullsberget. De fick åtminstone barnen Catharina, Erik , Casper och Jan.
 
2 Sonen Erik Persson gifte sig med Ingeborg Jonsdr/Jönsdr. De var bosatta i Örsjön. De fick i varje fall barnen Per, Klemet, Jöns, Marit, Gunilla, Karin, Kerstin och Annika.
 
3 Sonen Johan Perssons vidare öden känner jag inte till.
 
4 Sonen Casper Persson var första gången gift med Kerstin Larsdotter och de fick barnen Per, Erik och Lars. I det andra äktenskapet med Ingiel Andersdotter från Springsjön i Sunnemo socken föddes barnen Anders, Anders, Jon, Karin, Anders, Catharina och Erik.    
 
hälsn
 
Jan-Erik Björk