NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-02-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-02-19
Skrivet av: Marianne Fröding skrivet 2000-01-09, 17:03
Hej!
Elisabeth, i Värmlandsanor1999:3 sid13 står i artiekln  Vad initialer och årtal.... följande:
Gott om Segol-,Elof- och Håkansöner . Personnamn är också ett intressant kapitel. I övre Ullerud(byn Upplanda inte minst)är tex mansnamnen Segol, Elof och Håkan vanliga... artikeln är skriven av
Mats Sjöqvist, Arboga.
Det bådar väl gott?Med tanke på Elof..
Till både Lars och Elisabeth,
Larssons handskriftsamling är svårläst, liten pyttestil med massor av information inklämd på så liten yta som möjligt. Man måste kunna sin släkt för att kunna läsa!Har försökt igen att göra en tolkning, vad jag sett är att Nils Månsson står som spiksmed(mitt Spekered!!!) gm. Kajsa Jönsdotter dtr till Jöns Sonesson Bergsman(i SoH 11957 tros det vara från släkten Sarve, enligt notis där.)Han verkar ha barnen:
*Måns Nilsson Landberg gm Barbro Lorensdotter Hamner
*Nils 04-12
*Kajsa 13-18
*Lisa 16-49 gm Olof Schagerström
*Stina Nilsdotter g 09 m sergeanten Nils Norman i Grums sn.
*Karolina 04
*Ture Johan - Kerstin Olsdotter
*Carl August 10 28/6
Måns Nilsson Landberg verkar ha barnen
**Lorens  
**Peter 1702hade barnen:
Magnus-34 gm Brita Stina Sandelin
Maria Barbro-37 gm Johan Bransell
Johan-41 gm Maja Britt dtr Anders Ståhl Åmål
Ture-43 Inspektor
Elof-45 gm dtr till Per Jonsson Bokhållare
 
**Nils 1707
**Greta1707
**Jöns 1710-1759 gm Anna dtr Mats Svensson
hade barnen
***Magnus-33, Anna-37gmKristoffer Geijer, Babba-39 gm Bonden, Greta-41 gm Joan Larsson, Maria -43 gm JOhan Hasselblad, Lisa-47 gm Henrik Geijer, Olof-47, Gustaf-51, Kajsa-54, Nils-55, Adolf-57
 
Magnus Lanner -34 gm Brita Stina Sandelin hade barnen:
Ture gm Ingeborg Jonasdotter Inspektor
Johan gm Agneta Schröder
Per ogift borgmästare
Olof 75-33 Kronof.
Brita 77-10
Med Kraftig reservation för felläsning, jag kan inte släkten Landberg så braq att jag ser vart det går snett, så alla som har intresse av detta meddela mig om jag har sett fel!
Rekommenderar varmt att kontrollera Larsson Handskriftsamling för alla med släkt i Värmland!!
PS/Det finns mer att hämta i förteckninen jag har bara skummat på ytan, säkert står ett hundratal til på sidan, men det tar tid!!
Jag har scannat mina anteckningar för den som vill kan jag maila dem!!