NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-08
Skrivet av: Elisabeth Thorsell skrivet 2000-01-05, 13:34
Hej Marianne, nej, jag tycker inte att en bergsman är en tidig smed. De är bofasta jordbrukare med gruv- och hyttarbete som binäring, eller tvärs om.  Smidet och bruken förlades oftast utanför gruvområdena, då det var stor konkurrens om det nödvändiga träkolet och skogen för detta. Kolen behövdes i hyttorna, och man kunde inte frakta malm några längre vägar då. Det var lättare att flytta tackjärn, och vid hamrarna behövdes också gärna vattenkraft. Därför ligger de gamla bruken utmed älvar och åar, och det är där smedssläkterna finns.  
 
Bergsmännen har inte ofta släktnamn, utan mest patronymikon, men i Nordmark finns t. ex. just släkten Hedström och släkten Landberg, som bergsmanssläkter, men sen finns det rader av andra bergsmanssläkter utan släktnamn. Som du ser i husförhörslängderna för Nordmark finns det mängder med bergsmän, men smeder är det ont om, för det finns inget bruk i socknen.
 
Boken av Carl Herman Tillhagen heter Järnet och människorna och kom ut 1981. Den rekommenderas varmt till den som vill veta något om gruvor, hyttor och bruk.
 
Jag ska kolla hfl för Nordmark senare, och se om jag kan läsa krafset. Födelseboken är mycket bristfällig för första hälften av 1740-talet, för klockaren blev tolkig och rymde till Norge, och det var han som förde anteckningarna, tydligen.