NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2013
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2012-12-19, 23:56
Hej,  
 
Jag prövade att lägga den här frågan under Sunne, men den hör egentligen (kanske?) hellre hemma här. Det beror på varifrån nedannämnda Maria kommer ifrån.
 
Jag söker härkomsten för Maria Karlsdotter som i Sunne husförhörslängd 1765-71 finns ditskriven som tillägg i kanten under Skinnargården. Hon flyttar därifrån till Västsjö, Övre Ullerud sn, där hon är kökspiga.  
 
I olika husförhörslängder anges hon vara född 1750 eller 1751. Vid något tillfälle anges hon vara född i Sunne. Oftast finns ingen ort angiven.  
 
Maria gifte sig 1772 26/12 i Övre Ullerud sn med Nils Nilsson (1741-1810), och dog 1816 2/6 i Röbjörkeby, Fryksände sn.  
 
Jag kan tänka mig att Maria är identisk med den Maria Karlsdotter som föddes 1752 11/8 vid Dömle nedre hammare, Nedre Ullerud sn, i så fall dotter till mästersmeden Karl Eriksson och hans hustru Elisabet Olofsdotter. Det finns dock andra alternativ.  
 
I Sunne verkar det inte födas en enda Maria Karlsdotter. Det finns dock en Maria Karlsdotter född 1746 (enl hfl 1753-57) som står som dotter till smältaren Karl Karlsson vid Björkefors bruk i nämnda husförhörslängd.
 
Någon som känner till något om Marias härkomst?