NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-09
Skrivet av: Lennart Eriksson skrivet 2005-12-18, 19:44
Hej Ing-Marie!  
 
Det finns inget som tyder på att det skulle vara Visterud i Östra Ämtervik, tvärtom så står det i både Jons och Sven Nilssons dödsrunor i Boda (S) att det är Visterud i Nedre Ullerud (Ullerön).  
 
Detta är vad jag nu har kommit fram till.
 
1708 3/10, föddes Nils och Ingeborgs barn i Visterud, döptes den 4/10 vid namn Jon.
Här tror jag faktiskt att prästen råkat skriva fel namn på hustrun/barnets mor, det borde ju varit Marit, men det var väl mycket att hålla reda på den här dagen, eftersom det också döptes ett barn från unge Nils Börjesson i Berg och hans hustru som hette just Ingeborg. Barnet döptes till Anna och dopvittne var gamle Nils Börjesson i Berg.  
Det föds inga mer barn av dessa Nils och Ingeborg i Visterud troligen därför att Ingeborg i Visterud inte fanns i verkligheten.
 
Det finns en Nils Elofsson och Ingeborg Andersdotter vigde 1692, med barn födda 1699, 1703 och 1707 2/11 i Hedås, men annars finns ingen vigsel antecknad mellan en Nils och någon Ingeborg, inte ens detta paret i Berg, för när de vigdes 1704 är hustruns namn Anna, men i fortsättningen heter hon med ett undantag alltid Ingeborg.
Detta undantag inträffar 1707 4/9 när unge Nils Börjesson i Berg och hustru Marit Jönsdotter får sonen Lars.
 
Den äldre Nils Börjesson i Berg och hans hustru Kerstin fick sitt sista barn 1704 29/10, en dotter vid namn Anna.
 
En Nils Larsson och hans hustru Karin i Visterud har barnen Lars 1705 25/11 och Ingeborg 1711 3/3. Deras vigsel saknas i vb.
Det vore kanske lite väl enkelspårigt om jag skulle påstå att detta par Nils och Karin egentligen också är Nils Börjesson och Marit Jonsdotter, så det avstår jag ifrån.  
Men annars så passar dessa barnen Lars och Ingeborg fint in i luckorna mellan de övriga Nils-barnen födda i Visterud. Har också tänkt tanken att anledningen till att det ofta bara står Nils i Visterud skulle vara att det bara fanns en Nils där.  
 
1702 22/7, avled Nils Börjessons barn Anders i Visterud, begravdes 27/7,  
det var väl han som föddes 1701 23/11.  
 
1703 3/6, (3 juni) föddes Nils Biöerssons och hustru Marits barn i Visterud, vid namn Nils.
 
1712 11/5, begravdes Nils Börjessons barn i Visterud, död 5/5.  
(inget namn eller ålder)
 
1714 5/12, Soldaten Nilses och hustru Marits barn i Visterud, döptes 6/12 vid namn _ _ _ _ _ (med osynligt bläck)
Det är nog här jag tagit uppgiften att Nils Börjesson i Visterud var soldat. Men om detta är samma par som får barn i Visterud 1699, 1701, 1703 och 1708 är ovisst.  
 
Jag tror för min del att den Jon som föddes 1708 3/10 i Visterud är vår anfader Jon Nilsson.
 
Husförhör 1759-63 Boda AI:1 sid 114, Rinnfors bruk
Eldvakt. Jon Nilsson f 1709
H. Kari Halfvardsdotter f 1701
Enk. mod. Marit Jonsdotter f 1679
 
Dödboken Boda 1749  
söndagen den 9 april begravdes  
dannemannen Nils Börjesson, inhyses i Rinnforstorp, som förmentes vara 85 år, död af häfta, ingen vet äktenskapstiden med hustrun Marit Jonsdotter
 
Hälsningar  
Lennart Eriksson, Arvika.