NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 april, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 april, 2011
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2011-03-06, 16:41
Hej,
 
Som lycklig, nybliven ättling till skogsfinnarna i Salungen, Mangskog (stort tack igen, Kenneth L!), så undrar jag vad som egentligen är känt om den gården och dess invånare?
 
Själv härstammar jag ifrån Anders Matsson (ca 1647-1737) - Mats Jönsson (ca 1620-1699) - Jöns Bengtsson Jurmoinen (ca 1580-ca 1652).
 
Jag har en del nyfikna - och kanske okunniga - frågor:
 
1) År 1699 dog Walborg, Mattis hustru i Salungen, född i Finland, 75 år gammal (Brunskog EI:1 s 239).
 
I antavlor här på Anbytarforum kallads hon Walborg Mattisdotter. Var kommer hennes patronymikon? Domboken?
 
2) I landskapshandlingarna 1600:9 nämns inte Salungen, och detsamma tycks - enligt Ingvar Dahls hemsida - även gälla skattelängderna på 1610- och 1620-talen (på 1640-talet nämns dock Jöns + hustru i mantalslängderna).
 
Berodde detta på att skogsfinnarna fick skattefrihet för att ta upp ett nytt hemman? Och i så fall: hur länge gällde denna skattefrihet?
 
3) I kyrkräkenskaperna år 1671-1674 nämns Matthis i Salungen (Brunskog LI:2 s 41-49). Den 16 mars 1673 noteras att Mattis och hans stallbröder skänkte nio öre för lyckan att de slogo björnen på Grytterydsskogen.
 
Finns det någon som känner till om det månne är Matthis Jönsson i Salungen som avses?
 
4) Man kan också på olika hemsidor finna en Anders Jönsson i Salungen uppräknad bland de emigranter som år 1654 reste med skeppet Örn till Nya Sverige i Delaware.
 
Vore det alltför långsökt att tänka sig att denne Anders var en son till Jöns Bengtsson (Jurmoinen) i Salungen, Mangskog socken?
 
Det tycks ju stämma väl, rent tidsmässigt och (det kanske inte helt ovanliga) namnet Anders finns ju i släkten...
 
Är någon sådan Anders Jönsson i Salungen känd under början av 1600-talet, t ex i domboken?
 
Det vore oehört spännande om någon kännare av släkten/bygden kunde hjälpa till med ovanstående.
 
Med varmt tacksamma och nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson