NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-08
Skrivet av: Mats Alemyr skrivet 2001-03-31, 18:40
Hej Torbjörn, Ingrid m.fl!
 
Jag är också släkt med Johan och Cecilia och era inlägg påminde mig om några detaljer i min egen släktforskning som jag inte fått grepp om.  
 Efter att ha läst boken Lilla Askerön förr och nu av Rune Agård samt ögnat igenom några böcker om häxprocesserna i Bohuslän har jag fått uppfattningen att Gunnar Andersson Lätt var gift två gånger. Första gången med Catarina Bengtsdotter och andra gången med Christina Rutgersdotter Schiller.
 
Catarina åtalades för häxeri i Marstrand 1671 men frikändes. Därefter flyttade Gunnar och Catarina till Lilla Askerön.  
Jag har antecknat att Catarina dog 1679 och förmodar att Gunnar gifte om sig med Christina strax därefter.  
 Gunnars båda döttrar Anna Catarina och Cecilia gifter sig 1701 i Valla (dubbelbröllop) med Greger Hammar respektive Johan Vincentsson Lang och flyttar därefter till Dragsmark (Klostergården).
 Släkterna Lang och Hammar biter sig dock fast vid Lilla Askerön Nordgård genom Cecilias och Anna Catarinas barn.  
 Jag har följande frågeställningar kring döttrarnas ursprung och familjernas etablering på L. Askerön.  
 Enligt taxeringslängden för Göteborgs och Bohuslän 1715 ägs Lilla Askerön Ng av Knuth.  Hade denne Knut någon koppling till familjerna Lätt, Schiller, Lang, Hammar?  
 Var båda systrarna Lätt döttrar till Christina Schiller eller var någon av dem dotter till Catarina Bengtsdotter?
 Hälsningar
 Mats