NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-08
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2000-04-19, 13:29
Visst har du helt rätt i, Ann-Christin, att det krävs mer fakta än bara namnet för att fastställa om det är samme man som omnämns i olika källor.
 
Men du frågade om Ragnhild Olofsdotters far hette Olof Olsson eller Oluf Olssen, eller om det möjligen är samme man, bara med olika stavning. Det var alltså p g a detta eller som jag skrev mitt svar, eftersom Olof Olsson och Oluf Olssen är samma namn. D v s att olika stavning inte visar att det är olika män - men, som sagt, samma namn visar ju heller inte att det samme man. Mitt svar gällde alltså bara själva namnet, inte identifieringen av mannen/männen.
 
Men om vi ser på de övriga fakta du nämner, så var alltså Ragnhild född 1602 på Lilla Askerön, och Oluf Olssen dog 1618 på Myggenäs. Visserligen ligger Myggenäs nära Askeröarna, och visst är det möjligt att Ragnhilds fader Olof kan ha flyttat på dessa 16 år, men eftersom det trots allt är olika gårdar och ett mycket vanligt namn, så får man tills motsatsen är bevisad utgå från att det är olika män. Men när det gäller den bevisningen, så har jag dessvärre inga upplysningar att bidra med.