NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2012
Skrivet av: Gunilla Brolund skrivet 2012-03-07, 22:47
Hej,
Jag har hittat en skum sak.
 
Per Bengtsson och hans hustru Marit Matsdotter bor under mitten och slutet av 1700-talet i Gullsby i Lysvik. De får ett antal barn, varav några återfinns i FB och andra enbart i Hfl.
 
I FB hittade jag Erik född 5/10 1742, Kerstin född 20/7 1752, Karin född 2/11 1754 och Ingeborg född 30/3 1759.  
I Hfl AI:1 sid 84 hittar jag, förutom ovannämnda barn, dessutom följande personer:
d. Sara Persdotter född 1/6 1742 - om henne står det också gift til Skäggegård.
s. Per Persson född 1747
s. Olof Persson född 1748
d. Marit Persdotter född 1757.
Det verkar vara ytterligare fyra barn, eller hur?
 
Det som genast slog mig var att Sara skulle vara född samma år som sonen Erik, fast inte som tvillingar. Han skulle vara född i oktober och hon i juni. När jag kollade födelseboken hittar jag en Sara Persdotter, född 1/6, fast inte i Gullsby, utan i Gällserud. Fadern heter också Per Bengtsson, men modern heter Karin Persdotter. OK - visst det kan finnas en flicka som föds i Gällserud 1742 med andra föräldrar än min Per Bengtsson och hans hustru Marit Matsdotter, men varför verkar hon då bo 1765-68 i Gullsby hos en annan far, också med namn Per Bengtsson? Om jag läser rätt i Hfl AI:1 så står det ett d framför hennes namn, dvs dotter, och inte pig eller liknande.
I vigselboken står hon också mycket riktigt, hon gifte sig 26/12 1768 med Per Eriksson från Skäggegård (VB Lysvik 1766-93 C:3 sid 175) och står som kommande från Gullsby (inte Gällserud).
 
Det är ju förstås möjligt att Per B i Gällserud dött (det är svårt att kolla, det finns stora luckor i Lysviks kyrkböcker) och att Sara av någon anledning hamnat hos Per B i Gullsby. Men han, eller hans hustru, fanns inte bland Saras dopvittnen.
 
Om nu Sara står som hans dotter, men inte är det - hur kan jag då lita på att de tre barnen Per, Olof och Marit, som enbart finns i Hfl och inte alls i FB, är min Per Bengtssons barn? Knivigt, tycker jag.
 
Hälsningar,
Gunilla