NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2012
Skrivet av: Gunilla Brolund skrivet 2011-03-20, 21:28
Hej igen Krister!
 
Vi börjar med Jonas Olsson och Ingrid Jonsdotter. På sid 29 i AI:3 ser du att det står Fad: framför namnet. Det betyder ju att han är far till Brukaren Olof Jonasson f 1754, och Olof i sin tur är gift med Maria Gustavsdotter.
 
Går vi vidare till AI:2a sid 15 i Kårud, så hittar vi dem också. Då ser vi att det finns en brukare Gustav Månsson född 1717. Kan Maria vara hans dotter? Låt oss se när sonen Olof gifter sig med Maria. Vi hittar dem i VB 26/12 1775, där Olof Jonasson står som lärdräng vid Lövstaholms bruk, och Maria från Kårud, C:2 sid 183 (av någon anledning kallas Maria inte piga som brukligt, utan qwinfolk - kan hon vara sedligt förfallen på något vis? Kanske pga den oäkta sonen som nämns i AI:3).
 
Men sedan går vi och kollar Olof i Lövstaholm i AI:2b sid 46 - och minsann, där står han med föräldrar och syskon. Men vad står det att fadern Jonas Olsson har som yrke? Hjälpsmed tycker jag mig se. Så nu vet vi det - Jonas Olsson är smed. Och smeder flyttade ofta.
 
Jag har den näst senaste smed-skivan, nr 5, och där hittade jag varken Jonas eller Ingrid. Men du kan ju kontakta smedforskarna (du hittar dem på Rötter) och fråga.
 
Om vi så kollar i AI:1 så hittar vi Jonas och Ingrid på Lövstaholm, sid 67. Jonas står som smältare. Där står att de flyttat till Munkfors (tror jag att det står). Men eftersom de återkommer i nästa Hfl, så flyttade de tydligen tillbaks. Jag tror det måste vara det Munkfors som ligger i Ransäter, det det enligt Rosenberg finns en stångjärnssmedja. Jag kollade som hastigast den tidigaste Hfl:n där, 1776-91 AI:1, men jag hittade dem inte.
 
Jag kollade om Olof Jonasson är född i Lysvik, men jag hittar honom inte. Det nämns ju också ett par syskon i AI:3 - Kerstin f 1758 och Katarina/Karin f 1756, jag hittar inte dem heller. Så vi kan nog anta att föräldrarna flyttade in till Lysvik efter barnens födelse.
 
Vad gäller anteckningarna i AI:4 sid 327, så håller jag med dig - de finns inte antecknade i dödboken. Men det står ju att sonen med familj åkte till Norge, och att Olof (som nu kallar sig Wikström) återkommit från Norge. Kan det vara så att föräldrarna åkte med till Norge, och dog där? Fast mot det talar att parentesen, där det står skrivet alla åt Norriget faktiskt inte omfattar föräldrarna.
 
Du kan ju kolla om det kan finnas någon bouppteckning efter någon av dem. Om de dött i Lysvik tillhör de Fryksdals härad - om det är övre eller nedre tingslaget vet jag inte.
 
Och Gustav Månsson och Ellika Matsdotter - ja, det torde ha varit Olof Jonassons svärföräldrar, som sagt.  
 
Gustav föddes 15/11 1717 som son till Måns Andersson och Kerstin Håkansdotter i Kårud. Föräldrarna gifte sig i Lysvik 24/2 1717. Måns står då som dräng från Kårud och Kerstin som piga från Solberg. Ytterligare en son Anders föddes 30/9 1720. En son till hittar vi i DB, Lars som dör 8/9 1769, 16 år gammal. Det har nog fötts fler barn, som inte kommit med i kyrkböckerna. Prästen verkar inte särskilt ordningsam.
 
Gustav och Ellika gifter sig 26/12 1739. Han står som dräng från Kårud och hon som piga från Arnstorp (som efter vad jag vet ligger i Sunne).
De fick bl a barnen Maria f 2/12 1740 och Måns 24/8 1751. I AI:2a sid 15 ser vi ytterligare ett antal barn antecknade, men prästen måste ha varit rekordslarvig, inga av dem finns i FB.
 
För övrigt gifter Gustav Månsson om sig 26/12 1771. Han står som änkling från Kårud, och han gifter sig med pigan Karin Jönsdotter från Lövåsen. Hon dör 9/5 1774 i Kårud, 44 år gammal, av rödsot.
 
Ellika Matsdotter dör 24/8 1769 i Kårud, 57 år gammal, av rödsot. Obs att det innebär att hon skulle vara född omkring 1712. Och kollar vi på Arnstorp i Sunne, så får Mats Larsson och Gertrud Mickelsdotter en dotter Ellika 25/8 1711. Detta är förstås bara en hypotes. Åldern stämmer, och varken Ellika eller Mats är särskilt vanliga namn i bygden. Jag kollade faddrarna i FB för de två av Ellikas barn som finns antecknade, men det verkade inte vara några från Sunne med. Så tyvärr är det ingen ledtråd.
 
Jag kollade i alla fall dödboken och vigselboken (i Linnaruds böcker) i Sunne fram till 1793 - Ellika finns i alla fall inte med där, så kanske hon verkligen flyttade från Sunne.
 
Hälsningar,
Gunilla