NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 maj, 2013
Skrivet av: Ingrid Sjöberg skrivet 2013-02-11, 19:48
Hej igen Kenneth!
 
Jag kollade litet mer på familjen Anders Carlsson och Lisa Andersdotter och det är en aning rörigt i noteringarna i hfl, men jag tänker att du kanske har koll på just denna familj.  
1757 föds en Maria i Lungstorp och som föräldrar står Lars Andersson och Lisa Andersdotter, dopboken s 161. När jag sedan kollar i hfl för denna tid så är Lars och Lisa strukna (inga födelsår och ingen notering om bortflyttning eller död) och även Maria och precis under dem står måg Anders Carlsson med hustru Lisa och under dem är Maria införd med födelseår 1757. Hur ska man tolka detta tro? (hfl 1751-1763 sid 225). I nästa hfl finns inte längre Lars Andersson och Lisa Andersdotter, men däremot finns Maria med i familjen Anders Carlsson (hfl 1764-1771 sid 26). I nästa hfl är det likadant, men det står att Maria är bortflyttad till Norra Skälstabacken 1773 (hlf 1772-1778 sid 12). Jag hittar henne mycket riktigt där också men då står det pigan Maria LARSdotter, f 1757 (hfl 1772-1778 sid 30).
Lisa Andersdotter anges ju vara född 1730, vilket innebär att Maria mycket väl skulle kunna vara dotter till henne och Anders Carlsson, men i så fall har ju prästen skrivit fel namn på fadern i dopboken... Blir inte riktigt klok på vad jag ska tro om detta. Kan du hjälpa mig?
 
Mvh/Ingrid