NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 oktober, 2012
Skrivet av: Gunilla Norman skrivet 2012-06-03, 16:10
Peter Persson i Ålviken
 
Tack Stefan för svar för ett bra tag sedan! Jag har fortsatt att titta på faddrar, som du gjorde.
 
Trolig broder Nils (f.1703) i Ackkärr är fadder till Peters Perssons son Johan (f.1745), precis som du sa.
Trolig broder Jon (f.1710) i Ackkärr är fadder till Peters son Jon/Anders (f.1754)(bytte namn...?) och där är även Jons hustru Catharina Nilsdotter fadder.
 
Därefter hittade jag att Peter Persson i Ålviken är fadder till trolig broder Jons dotter Catharina (f.1745) och sist men inte minst såg jag i husförhöret Lungsund AI:5, sid 78, att trolig broder Nils Persson och hans tredje hustru Ellika Jansdotter flyttat till Ålviken, när de blev gamla, och där bor ju min Peter Persson.
 
Så nu anser jag att Peter Persson (f.1713) kommer från barnaskaran i Ackkärr med Per Petersson som far.
 
Broder Jon har födelseåren 1710 och 1714 och jag antar att det är skrivfel eftersom jag inte hittat någon Jon som dött de första åren.
 
I samband med letandet har jag hittat en Per Persson f 1727, som flyttade till Ackkärr (Lungsund AI:3, sid 109). Nu ska jag försöka hitta om han möjligtvis är son till Nils Persson...
 
Kan man hitta fler bouppteckningar än de som finns i Arkiv Digital, undrar jag?
 
Tack för tipsen jag fått!