NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-14
Skrivet av: Peder Andersson skrivet 2006-12-12, 14:31
Hej,
 
Förtydligar min fråga från tidigare inlägg, då min tanke var en påföljande fråga, som stannade vid ett dementerande av en uppgift jag fick skickat till mig via e-mail. Så jag förtydligar mina frågor nu.
 
Någon som känner till Petter Pettersson Hällström, född 1774 och hans hustru Cajsa Jonsdotter, född 1781. Familjen återfinns (enl. Lasse Andersson) tydligen i (Hfl 1804-10) Åminsfors, Övre Bjurbäcken, Lungsund sn. Petter Hällström med familj utflyttar tydligen från Lungsunds sn till Närke år 1805.
 
Kommer Petter Hällström från Lungsund månne? Tillhörde han möjligen en väletablerad brukssläkt på orten? Vilka var hans föräldrar?
 
Då sonen Petter föddes 1803, uppges fadern vara vara mäster[hammar-smed?] i Åminnefors, Lungsunds sn. Någon som känner till denne Petter Hällström, om han var vid bruket i Åminnefors som mästersmed? Min sekundärkälla uppger, att han var mäster, vilket skulle vara intressant att få bekräftad.
 
Barn:
1) Petter (Per) Hellström, född 1803 2/10 i Åminnefors, Lungsunds sn, föräldrar anges som: Petter Hällström mäster? och H Cajsa Jonsdtr (22 år) i Åminnefors (Lungsund C:4). Brännmästare, Borringe säteri, Älvestad sn, Östergötland. - Gift Catharina Nilsdotter, född 1803 14/5 i Nyed sn, Småland.
 
2) Stina Maria, född 1805. Hon utflyttar med föräldrarna från Lungsund till Närke 1805.
 
Finns det månne fler barn till Petter Pettersson Hällström?
 
 
Hoppas på svar...
 
 
Mvh
 
//Peder