NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 november, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 november, 2015
Skrivet av: Marcus Eriksson skrivet 2015-11-01, 12:29
Hej!
 
Jag undrar om någon vet föräldrarna till min anmoder Kajsa Andersdotter Dahl/Tack (ca 1702-1751).
 
Hon gifte sig första gången med handelsmannen Magnus Dahl i Uddevalla 31/1 1729. Han avled redan fem år senare (begravd 20/4 1734 i Uddevalla) och efterlämnade en son, min anfader Johan Andreas Dahl född 1/7 1731 i Uddevalla.
 
Andra gången gifte hon sig med handelsmannen Petter Tack i Uddevalla 4/11 1737. De fick tillsammans dottern Edela Tack född 1/12 1741 i Uddevalla.
 
Kajsa Andersdotter avled 29/7 1751 i Uddevalla, och ur bouppteckningen framgick att handelsmannen Jacob Dahl och apotekaren Andreas Tack var farbröder till Johan Andreas Dahl respektive Edela Tack. Under fastigheter framkom att Kajsa Andersdotter ägde hus och gård, belägen mellan herr tullförvaltaren Walckes å ena, och herr borgmästaren Arvid Schaus å andra sidan belägna tomter, en äng i Bodala, ett stycke äng söder om staden, Brömse hagen kallad, ett stycke jord bestånden av 10 åkrar belägen söder om staden, Skått hagen kallad, en äng i Haggärde norr om staden om 7 mans slått, en såg i Örekilsälven, vid rodabruket.
 
Jag har försökt titta i mantalslängder för Uddevalla vid tiden före vigseln med Magnus Dahl 1729, men dessa ger ingen information om Kajsa Andersdotters ursprung. Var hon född i Uddevalla eller hade hon flyttat in senare? Hur hade hon blivit ägare till alla dessa marker som upptas i bouppteckningen, genom giftermålen eller hennes föräldrar?
 
Tack på förhand!
 
Mvh
Marcus
 
(Meddelandet ändrat av Marcus_e 2015-11-01 12:43)