NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009
Skrivet av: Raoul Murman skrivet 2007-09-07, 12:45
Hej jag har precis börjat att forska lite om mina anor och kommit en bit på väg. Men nu har jag precis fått intressanta uppgifter om min farmor som ingen känt till som jag frågat hon stammar fr Värmland. Jag har kikat på sv. befolkn 1890 och där finns hon med Frågan är nu vem var hennes far ? och kan man få hjälp med lite annat intressant ?? Så här löd svaret från Stockholms stadsarkiv som jag nyss fått. Där jag frågade om min far.
I Brännkyrka födelsebok anges föräldrarna till Karl Artur Lennart Murman:
 
Fader: Artur Sigfrid Murman f.19/6 1882, trädgårdsmästare från Enskede gård.
Moder: hans hustru Hildegard Alfrida Evelina Nyberg f. 6/4 1888 Gifta 19/10 1915.
 
Nedkomstort Södra barnbördshuset.
 
Rotemansarkivet (1878-1926) ger fler uppgifter:
 
Artur Sigfrid Murman föddes i Sölvesborg, Blekinge. Han flyttade till Enskede gård i Brännkyrka från Kullings-Skövde 1915 (troligen i slutet av året eftersom han då markerades som gift)
 
Hildegard Alfrida Evelina Nyberg föddes i Kroppa Värmland. Hon flyttade till Enskede gård från Grums i Värmland samtidigt som maken.
 
Med sig i boet hade hon 2 egna barn med efternamnet Hansson f. 1909 resp.1912.  
22/7 1916 föds den gemensamma dottern Karin Anne-Marie och 1917 föds din far.
 
1918 tar fadern anställning på Västberga gård i Brännkyrka och 1919 flyttade familjen till Folkärna i Kopparbergs län.
 
Kontakta Värmlandsarkiv för uppgifter om din farmor bakåt i tiden - de har födelseböcker och husförhörslängder för Kropp församling - tel 054-61 77 30