NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-06
Skrivet av: Kjell Cederlind skrivet 2004-05-24, 15:31
Hej!
Nu har jag fått svar ifrån Kjell Lindblom, som hade varit bortrest i över en månad!
Tyvärr blev det inget Sesam, öppna dig!, utan följande:
Köraren Pieter Croon i Kroppa är f c 1606 och skulle möjligen kunna vara bror till mjölnaren (i Godegård) Hans Croon, född c.a 1605, men detta är mycket osäkert. Någon ännu äldre Croon har vi inte hittat.
 
(Han skriver också att min förfaderskandidat, Swen[Hansson Cron] skulle kunna vara son till ovannämnde Hans.)
Jag har inte hunnit fråga honom vilken vilka källor han använt, men det är väl bara the hard way som återstår, ifall vi vill komma vidare.
 
Det betyder väl, i förstone,
Domböcker (Kroppatrakten och Godegård)
Hammartingsprotokoll(här finns det en del avskrifter man kan köpa)
Ev. bruksarkiv (familjen de Geer, kommersiella anteckningar, köpekontrakt, etc)
Ev. kontrakt i utlandet (som t.ex. vallonerna skrev)
 
F.ö. skrev du, Monica, om Ingvar Dahls avskrifter av mantalslängder (finns de tillgängliga för allmänheten?)
 
P.g.a. namnet, så har jag väl förut skrivit att det skulle kunna vara någon flamländare i Vallonien som flyttat hit, men i senaste årsboken för Gen.sällskapet finns en artikel av Ulf Berggren om den stora, men mindre kända, invandringen av tyska smeder. Det skulle ju också kunna förklara namnet.
 
Härstammar du förresten från båtsmannen Petter Göransson Kron?
 
Vi får väl, som sagt, kämpa vidare, samt tipsa varandra, så fort vi får upp ngt spår, eller bara en idé.
 
Nu skall jag försöka låna K.Lindbloms 3 böcker på bibl, för att bl.a. läsa litet allmän-texter om valloner och invandring.
 
Hälsningar
kjell