NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-12
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2003-10-15, 09:45
Hej Stefan m fl!
 
Tack för intressanta och tankeväckande svar på mina hypoteser. Kanske kan vi tillsammans komma ännu längre. Först några kommentarer till era inlägg.
Att professor Jules Herbillon tar Crins van der Veecht och Crin Crinson som exempel i sin bok beror på att han fick dessa uppgifter av Erik Appelgren på 1960-talet, när Appelgren arbetade med sin 1967 utgivna bok Vallonernas Namn. De båda samarbetade för att försöka tyda släktnamnens ursprung.
Schen dragsmed och Crin Crin(son) är två skilda individer, vilket klart framgår av Värmlands Länsräkenskaper (mtl). De förekommer båda samtidigt under perioden 1635-43. Crin är smältare och förefaller vara bosatt (ha sin verksamhet) vid Fors (senare vid Hättälven), medan Schen är dragsmed (räckare) i Fors.
Schen har redan 1629 fyra personer i sitt hushåll och som mest sex personer år 1642. De år antalsuppgifter lämnas för Crin står det två, utom 1642 och 1644, när han betalar mantalspengar för tre. Den tidigaste uppgiften för honom är från 1635, då han kallas Crin smeltare. Men - vem är han?
Jag tror inte, att han kan vara identisk med Crins van der Veecht, som tecknar kontrakt 1625. Denne är ju räckare och borde dyka upp i någonstans i arkiven långt före 1635. Däremot bör han tillhöra släkten, vilket namnet starkt påvisar. Jag lutar åt, att han är identisk med den gesäll, som Crins van der Veecht enligt avtalet tar med sig till Sverige och rentav son till Schen dragsmed enligt mina funderingar i föregående inlägg! Dessutom kan han ingå i Schens hushåll före 1635.
Men hur skall man då förklara det faktum, att han skrivs som Crin Crinson och inte som Crin Schenson, om det är far och son? Jo, skrivningen Crin Crinson är faktiskt ett undantag och förekommer i mina noteringar bara i mtl 1642. Annars heter han mest Crin Crin eller bara Crin smeltare. Appelgren anger stavningen Krijn Krijns i avräkningsböckerna för Kroppa 1643-53 (Leufstarkivet kartong 61 på RA). Det mesta tyder därför på att Crinson är ett tillfälligt patronymikon av släktnamnet Crin.
I mtl hittar vi inget patronymikon eller släktnamn för Schen. Några andra källor ger däremot delvis förvirrande patronymikon (se mitt förra inlägg). Du, Stefan, noterar dessutom uppgiften i Ekmans bok från kontraktet för Otto Dress 23/3 1659, där bland andra nämns Skeen Erick i Fåriss.
Säkert avses gamle Schen dragsmed, som på äldre dagar fått möjlighet att bebo och bruka ett kronbergstorp i Fors. Skrivningen Erick??? Knappast ett patronymikon Eriksson. Här skulle man vilja se originalet och själv tyda namnet. Jag tror, att det kan röra sig om en felläsning och att det istället skall stå Skeen Crick!!! Stora E och C är mycket lika i tysk stil från denna tid och det låg naturligtvis nära till hands för tolkaren av texten (Ekman själv kanske) att se ett svenskt namn Erick. Kanske vi här har det slutliga beviset för att Schen dragsmed har släktnamnet Crin.
Jag bifogar mina uppgifter om Crin Crin ur databasen:
Crin Crin är smältare vid Kroppa bruk från 1635 enligt mtl. I mtl 1643 stavas namnet Crin Crinson, dvs som ett patronymikon. Han förekommer även i Leufstaarkivets räkningar för Kroppa 1643--53. Någon gång stavas förnamnet som Christopher, kanske en försvenskning av Crin. I roteringslängden för Kroppa bruk 1635 anges han vara tysk(talande).  
  I Färnebo härads dombok finns 1-2/12 1654 ett mål (pag 230) gällande Chrin Chrinson, Pawel Chrinson och  Johan Chrinson, de båda förstnämna boende vid Hättälven och den sistnämnde vid Jordkullen i Kroppa. I Färnebo dombok 24-26/9 1656 (pag 23) omtalas Påwel Chrinson i Christinehamn.
  Åtminstone Pawel och Johan kan vara söner till Crin.