NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-12
Skrivet av: Stefan Björn skrivet 2003-10-12, 13:39
Schen dragsmed
 
På hemsidan - http://users.skynet.be/hubert.bindels/nom_fam_patro.htm - presenterar Hubert Bindels ”Les noms de famille dans l'ancien duche de Limbourg”, där han bl.a. skriver följande om Crins:
 
? Krings, Krins, Cryns (dans l'Eifel Kreins) abr?viations de 'Quirinus' sur base de la prononciation aujourd'hui p?rim?e /Kriines/ du pr?nom devenu rare. Un registre paroissial de Gemmenich (1619-1654) contient les graphies Krin(s), Crins, Kryns et Kreins, mais cette derni?re ne contient pas une diphtongue puisque en ripuarien le  i  apr?s une voyelle exprime la longueur tout comme le  e  en braban?on, p. ex. dans 'Maestricht'.
 
På en annan belgisk hemsida - http://www.ping.be/geka/genealo/gen_p01.htm - finns utdrag ur boken Dictionnaire des noms de famille en Belgique romane” av Jules Herbillon & Jean Germain omkring namnet Crins. Intressant att notera att just Crins van der Veecht i Aachen (Aix-la-Chapelle) 1625 används som exempel och att där även omnämns en Crin Crin som utvandrad till Sverige 1642! Det står ju inte att Crin Crin utvandrade det året, utan snarare som utvandrare i Sverige (om jag fattat franskan korrekt). Kan Crin van der Veecht och Crin Crin(sson) vara samma person. I så fall kanske han hetter Crin Crinsson van der Veecht om vi översätter det till svenska. Notera även den vallonska varianten Kring och den Kristoffer Kringsson jag nämnde i mitt förra inlägg. Det skulle ju möjligen även förklara varianterna Schen Christenson och Schen Chrispinson - som varianter på Crin Crinsson?
 
Krins, Krinze : voir Krein.
Krein, Kreyn, Krijn, Kryn : au g?nitif : Kreinen, Kreins.
Creyn, Kreinze, Krijns, Crijns, Krins, Crins, Kryns, Cryns, Krinze, Krains, Krijnen, Krynen: forme n?erlandaise du latin Quirinus, en fran?ais Quirin.  Voir aussi Krings.
Krings : wallon (Malm?dy), Krens,  variance avec g inorganique de Krins
(cf. Folklore Stavelot - Malmedy - Saint-Vith, 29, 1965, p. 106).
Exemples :
1613 Johann Kreins, Butgenbach;  
1625 Crins van der Veecht, Aix-la-Chapelle; et  
1642 Crin Crin, ?migr?s en Su?de.
D'apr?s ce livre, en 1987, on comptait  moins de cent porteurs du nom Krins en Belgique.
 
Jag antar att du redan läst detta förut Kjell. Kan någon få ut något mer / annat av detta. Min franska är rätt så risig. Vet du Kjell om vem den omtalade Crin Crin är?
 
Stefan Björn, Nybro