NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-12
Skrivet av: Stefan Björn skrivet 2003-10-12, 10:09
Schen dragsmed
 
Mina språkliga kunskaper vad gäller franska och holländska är inte så stora att jag själv kan bedöma riktigheten i det du skriver Kjell. Men, med stöd av min hustru (som har bott i frankrike) så uppfattar jag den nya hypotesen vara betydligt bättre än den förra, med kopplingar till namnet Etienne. Den nya hypotesen blir extra intressant, anser jag, av att den stöds av såväl yrke (järnräckare) som de årtal då Schen dragsmed ”dyker upp”.
 
När jag först läste ditt inlägg fick jag direkt känslan att det här ”känns bekant” och efter lite letande i mitt material, så kom jag på vad det var. Hittills har jag bara stött på två personer som med största sannolikhet är barn till Schen dragsmed i Kroppa sn - Gilius f ca 1629 och Annika f ca 1632. Med denna nya tolkning dyker det upp en kandidat till, i Lungsund sn. Där finns åren 1689 - 1703 en hammarsmed med namnet Christopher Cringsson vid Bjurbäckens bruk. Han dör 1703 och anges då vara 65 år gammal, dvs född omkring 1638. Tidsmässigt kan han alltså vara son till Schen. Det är, som jag ser det, fullt möjligt att prästerna i Kroppa och Lungsund valde att skriva samma namn på olika sätt. Prästen i Lungsund kanske rent av har sett namnet i skrift.
 
Det som komplicerar bilden en smula är att Ingvar Dahl, Arvika i sin avskrift av mantalslängden för Värmland år 1641 (förutom ”Sven dragsmed” i Fors)  även noterar en hammarsmed (ålderman?) vid namn ”Crin Crinsson” vid Hättälvens hammare. Jag har själv inte studerat mantalslängderna, så jag kan inte ta ställning till dessa uppgifter och jag vet inte hur det ser ut senare. Cristopher Cringsson kan ju lika gärna vara en son till denne Crin.
 
I Otto Dress köpebrev för Kroppa bruk, daterat 23 mars 1659, noteras en bergskronotorpare  
kallad Skeen Erick i Fåriss. Kontraktet finns återgivet i boken ”Storforsverkens historia” av Gustav Ekman, utgiven 1921. Vad som står i originalkontraktet vill jag låta vara osägt, eftersom jag inte sett det. Kanske Ekman tolkat texten alldeles fel. Kontraktet bör finnas bland Storfors bruks arkiv vid Värmlandsarkiv. I vilket fall som helst bör det innebära att Schen dragsmed levde ännu 1659, fast kanske som ”pensionär”.
 
Några funderingar i övrigt:
Nämns namnet på den gesäll han hade med sig?
Du anger att han ”tjänstgör vid smedjan i Kroppa 1628-52”. Du menar väl smedjan i Fors?
 
Stort tack Kjell, för ett mycket intressant inlägg om en av de krångliga ”värmlandsvallonerna”. Det känns som det början komma någon vart Schen dragsmeds förflutna.
 
Stefan Björn, Nybro