NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-12
Skrivet av: Kurt Hultgren skrivet 2003-10-11, 23:38
Kjell! Olika språk, olika uttal och olika stavning och människors förmåga eller vana att uppfatta ovanliga namn har spelat spratt. Jag tycker att ditt resonemenag verkar mycket troligt. Inte minst gäller som du ju vet om invandringen från det hörn i Europa där flera stora språk möts, i trakten av Aachen, Maastricht och Li?ge. Det som idag är väl definierat som Vallonien, och idag har en laddad språklig definition, var ju förr delar av politiska områden där språket inte var avgörande. Jag har ett exempel. Abraham Schleicher, invandrad mässingsexpert verksam i Skultuna kom från detta område. Han var enligt uppgift i sitt andra äktenskap gift med en kvinna Maria Elisabet von Vören, död i Stockholm 1653. Emellertid var nog inte hennes namn riktigt von Vören. Det finns tre byar som idag ligger i Belgien, söder om gränsen till Holland, väster om Aachen, som alla har ett dubbelnamn -Voeren. Byarna heter St Martens Voeren, Sint Pieters Voern s-GavenVoeren och enbart Voeren. Invånarna talar nederländska, men byarna ligger i det fransktlande Vallonien. Dessa fyra byar har vållat åtskilliga språkstrider. Vallonerna kallar byarna (och problemet) les Fourons. Uttalet av nederländska oe är ett långt svenskt o, dvs Voeren uttalas Vooren. Men tyskar skriver ju ofta ö med två bokstäver, nämligen oe. Bor man i tyskspråkig omvärld, och har en namn van Voeren (från Voeren) så blir det förstås von Vören. Det är min teori om Maria Elisabeth von Vören, enligt uppgift från Rostock, men gift med den Aachenfödde Abraham Schleicher. Hälsningar! Kurt Hultgren