NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-08-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-08-20
Skrivet av: Hans Kihlström skrivet 2009-08-14, 19:14
Tack Gunnar än en gång för att du rättade min villfarelse beträffande Anders Perssons ålder och födelseort.
 
Efter att tittat närmare på Anders P och Vivas så blir jag alltmer övertygad om denne Anders P är min Anders P.
 
Vid Anders P:s födelse i Vivas är ett av dopvittnenea soldaten Lars Wiman.
När min Anders P bor i Strömmen (1765 - 68) är också Lars Wiman m hustru skrivna där. (Egendomligt nog tycks dock Lars Wiman samtidgt ha bott i Vivas). Alltnog, när Lars Wiman dyker upp på detta sätt i två olika sammanhang tillsammans med en Andes P, så tycker jag det är ett indicium på att Andes P i bägge fallen är samma person.
 
Det bodde ju inte så många på Wivas då, så när man i mantalslängden hittar en Per Håkansson där 1736 så blir han starkt misstänktt för att vara Anders P:s far. Han är väl också far till Per persson (sedermera soldat Per Wiman) f 1733. När man kollar i senare mantalslängder för Vivas finner man att en son har blivit noterad först 1754 för Per Håkansson. Kan man ha missat att föra in Per och fört in Anders något sent? Man ser också att 1758 finns fortfarande en son hos Per Håkansson, men då lär Per Persson inte ha bott hemma, han skall ha varit dräng i Bunäs. Kan det vara troligt att Per Håkansson är Andes P:s far?
 
Mvh
 
Hans K