NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-08-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-08-20
Skrivet av: Lotta Andersson skrivet 2009-06-02, 02:26
Hejsan!
Jag söker information om mitt hus i Kila, Torstensbyn Björkhagen byggt 1945.
Enligt förra ägaren Lena Sillén ska huset ha stått nån annan stans och blivit flyttat hit, men jag tyckte de lät märkligt att flytta hus för så länge sedan, samt att hon sa att de varit Kilas kommunhus innan.
Det jag har hittat om mitt hus på nätet är att Karl och Elin Sillén byggde huset 1943 när dom bodde på granngården Dockterud och att dom bodde där i 3år medans dom byggde, sedan flyttade dom in på björkhagen med sina två söner.
Om Lövenborg, som korsningen där jag bor kallas av äldre generationer hittar jag bara information om kvarnen och bygdegården, tydligen ska Karl Sillén köpt marken som hörde till kvarnen innan han byggde huset jag bor i.
Hittat papper på mitt hus om lagfarter och servitut inskrivna 1921,1968,1977. Sedan har jag ett papper från lantmäteriet daterat 22 dec 1927, där står det 7/12 mandat ldtE? av hemmanet Torstensbyn i Kila socken av Väemlands län. Lägenheten, upplåten genom avhandling av den 13/10 1297 är å kartan utmärkt med röd färg och innehåller i areal 1,1670? hektar Stamfastigheten har genom laga skift fastställt den 24 jan 1871 erhållit en areal av 15,6383 hektar. Säffle den 22 dec 1927. Signaturen kan ja inte tyda, trågetecknen i texten är text som varit svårtydd.. Signaturen är distriktslantmätare.
 
Hoppas de inte vart för rörigt och att nån vet nått om detta, bilder på huset är jag väldigt intresserad av.
MvH Lotta