NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-09-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-09-18
Skrivet av: Göran Stenberg skrivet 2011-09-18, 19:39
Där satt den! Han var alltså född i Karlstad och han hade också en bror! I genealogiska ärenden är det ju vanligast att man själv hör av sig till div äldre människor och frågar ut dem, men just i det här fallet blev jag själv kontaktad i slutet av 1970-talet av en dotter till Magnus S. Han bildade familj i Stockholm och försörjde sig som konstförvant, d v s typograf, och arbetade som ombrytare vid Dagens nyheter.
 
Denna dotter hade själv på gamla dar börjat intressera sig för sitt ursprung och förmedlade sina delvis fragmentariska uppgifter till mig. Jag kunde konstatera att hennes farfar var styvson men inte son till Pehr Stenberg d y i Umeå. Förtjusningen blev större när jag redde ut släktskapen med släkten Strinnholm och akademiledamoten på stol nr 17.
 
Jag fick vidare den uppfattningen att Johan Magnus Oscar S hade dåliga affärer redan i Byarum och att han mer eller mindre jagades av kreditorer. De olika utflyttningsbetygen kan ju ha varit ett slags flyktmanövrar. Men bevisligen har han någon gång kring 1851 och 1852 befunnit sig i Värmland. Förfalskningsbrottet skall dock ha lagförts i Stockholm i september 1853; huruvida det var en regelrätt förskingring vågar jag inte svära på. Samtidigt har jag en känsla av att Johan Magnus Oscar S kanske återvände till Värmland, ev efter avtjänat straff. Jan Frödings Alster kan ha varit en romantisering men kan även rymma ett korn av sanning; kanhända någon form av bruksmiljö spökar. Sonens mor gifte sig sedermera Johansson el Karlsson men dog hos sonen Magnus på Klarabergsgatan 37 i Stockholm på 1880- eller 1890-talet.
 
Magnus S:s ättlingar har alla varit nyttiga samhällsvarelser på olika sätt; en son gifte sig med en dotter till den kände bruksägaren Lars August Falke, som även var akademiledamoten Lars Forssells morfar.
 
Varmt tack, Östen! Mitt viktigaste motiv i denna efterforskning är egentligen att få ett dödsår för Johan Magnus Oscar S så att märkduksbeskrivningen kan bli komplett. Sedan skulle jag kunna lägga honom till handlingarna. Tack forskarvänner!
 
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2011-09-19 17:36)