NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2013
Skrivet av: Barbro Johansson skrivet 2013-01-31, 19:14
Hej!
Jag forskar på mina anor i Karlskoga och Bjurtjärn och nu har jag fått problem med mina anor i Kväggestorp.
 
Änkan Elin Ersdotter från Kväggestorp, f. 28/2 1720, gifter om sig den 15/3 1752 i Kväggestorp med uppsättaren Nils Pålsson från Östra Kärne i Karlskoga. Han finns i Mantal Karlskoga, Östra Kärne, 1746-1751.
 
Det är Nils Pålssons anor jag inte får nån rätsida på! När han dör 25/11 1784 i Lövnäs, Bjurtjärn, uppges han vara 71½ år gammal, alltså född c:a 1713, vilket också uppges i Husförhörslängderna i Bjurtjärn.
 
Jag har förgäves försökt hitta hans födelse i Karlskogas Födelseböcker, men där finns ingen Nils Pålsson (eller Påhlsson eller Påvelsson) född fr.o.m. 1712 fram till 1715. Kan det stå fel födelseår i Bjurtjärns födelselängder?
 
De enda kandidater jag har hittat i Karlskogas födelselängder är: 1) Nils Påhlsson, född 7/3 1710 i Wästra Kärne med föräldrarna Påhl Olsson och Brita Olsdotter och 2) Nils Påfvelsson, född 19/12 1717 i Sibberboda med föräldrarna Påvel Larsson och Annika Nilsdotter.  
 
Kan någon av dessa vara den Nils Påhlsson, som gifter sig med Elin Ersdotter i Kväggestorp, trots att födelseåret inte stämmer, eller har jag missat någon i födelseboken?
 
Tack på förhand!
Barbro