NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-03-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-03-10
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2011-01-30, 12:57
Hej Carin!
Vad kul att höra från dej, det var länge sedan! Ja, som du förstår har jag börjat rådda lite mer på allvar i Hällefors-Grythyttan, och försöker följa upp lite trådar här och var. Den där Giälar (Gerhard) är ju ett bekymmer, eftersom jag inte lyckas placera honom. Han är mantalsskriven både i Gåsborn och Hällefors silvergruva, och inte hade han något vidare bus för sig heller, eftersom han inte förekommer i domböckerna. Jo, några gånger nämns hans namn, men det är mest som far och svärfar, bland annat i en långdragen tvist mellan Anders Persson Hugg och hans svåger Anders Hansson i Gåsborn om hytteandelar i Gåsborn, samt vid en skuldfodran skogvaktare Nils Pil hade 1676 på Giälar och en Per Olsson vid Hälleforsen. Den mannen, Per Olsson, är högintressant i sammanhanget, då han och Giälar verkar hänga ihop långeliga tider, och jag har mina misstankar om var Giälar hörde hemma, men vi är inne på fel forum för att diskutera det här!
Jag har tre barn till: Brita , Per och Anders Giälarsbarn.
Måste även korrigera dina uppgifter om Elin: hon begravdes den 10 Trinitatis 1691.
Så, som sagt, väldigt roligt att få en uppgift om Elin Larsdotters härkomst!  
Mvh
Monica
 
(Meddelandet ändrat av monifog 2011-01-30 13:00)