NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-02-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-02-21
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2007-09-19, 23:39
Hej Kristina!  
 
Vet inte säkert om du sett inläggen ovan som jag, Hanne B. och Ylva N. gjort angående Elsas släkt. Karin Andersson tycks inte ha gjort det, men bra att hon skrev att det är till Uppsala man skickar förfrågan. Karlskoga tillhör Örebro län och därför blir det Landsarkivet i Uppsala och inte Värmlandsarkiv i Karlstad man vänder sig till i ärenden angående t.ex. statliga arkiv i Örebro län (det har med uppdelning av ansvarsområden mellan landsarkiven i Sverige att göra).  
 
Uppdraget för kyrkobokföringen reglerades genom 1686 års lag och innebar att den var skapade genom en statlig instruktion, ej kommunal. Församlingens folkbokföring räknades som en lokal statlig förvaltning ända tills nyligen. Numera är kyrkobokföringen enskild, då statskyrkan gått i graven. Svenska Kyrkan är numera en medlemskyrka, som alla andra undantaget några få grejor. En är begravningsväsendet som fortfarande är ett statligt åliggande som gör att handlingarna på det området alltjämt är offentliga. Alla människor betalar därför en begravningsavgift i skatt. Avgiften adnimisreras oftast av församlingarna, med undantag för de i Stockholm och ev. någon mera församling.  
 
Ja, det blev en extra utvikning här. Åter till Elsa. Kanske finns det en hembygdsförening i t.ex. Sya som t.ex. gjort en torpinventering. De kan då berätta mer för er om familjerna och torpen. Torpen kan vara borta, men ibland finns det folk som vet var de låg.  
 
Elsa tycks inte ha nån koppling bland sina anor till Karlskoga. En gissning är att något barn eller släkting fått henne att flytta dit?
 
Jag har själv inga anor i Östergötland. Däremot har jag några smeds - och eldvaktaranor som flyttat runt en del i Värmlands Bergslagsområde
(bl.a. Degerfors-Filipstad-Kroppa-Nyed).
 
mvh Björn