NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Bengt Nordstrand skrivet 2006-01-09, 19:44
Hej Britt-Louise m.fl.
 
Gunnar Jönsson var gift (minst) två gånger, sista gången med Anna Simonsdotter från Stensviken. Han hade bara barn i första giftet.  
 
Anna Simonsdotter var gift två gånger, sista gången med Gunnar Jönsson. Hon hade bara barn i första giftet.  
 
Uppskattningsvis var både Gunnar och Anna födda så där 1585/1590. De bör ha gift sig efter 1646, två till åren komna änkepersoner med varsin barnkull bakom sig.  
 
Gunnar Jönsson känner jag äldst från tiondelängden 1610, då han finns i Bregården. Barnen i första giftet bör vara födda i spannet 1610 - 1630.  
 
I Karlskoga dombok 1646 2 maj i Kroppa tingfördes Gunnar Jönsson i Bredegården i Carlskoga sochn å skatte, ogifft, och anklagades för thet han hade haft lönskeläge medh en Enkia, Marit wäfwerska ifrån Westergötland .... Han var tydligen änkeman då och var tydligen på spaning efter en ny partner!
 
Uppgiften om Gunnar Jönssons andra äktenskap bygger på Karlskoga dombok 28 Nov. 1662 i Boo: Näst upstegh nämpedemannen Simon Erichsson i Stensswijken och frågade, huadh hans modher, Anna Simonsdotter, skulle haffua, effter hans affledne styfffadher och hennes man, Gunnar Jönsson i Bregården. Ther på, effter intagne skiäl å alle sijder, resolverades, att Anna må aff oskiffte få sin mårgongåffua 15 Lod silffuer, sampt en gångsklädningh och sängh then bäste, sammaledes och sonen Nils Gunnarsson, för begges theras wårdsel och skötsel, skiäl aff opskifte, efter mätemanna ordres, sedan bytes alt i tre parter, ther aff bör Anna Tredingen och samptlige hans Barn Tuådelen, medh så skiäl, att then mindre haffuer bekommit, effter sin sal. modher, för sin fijlnad, och sedan skifftes fthem emellan thet öffuerige effter Lagh, Brodher Brodherlått och syster systerlått, och ingen Giffua ahter uthan then skulle wara alla uphafwen.
Gunnar J avled således senast 1662.  
 
Om arvskiftet mellan Gunnar Jönssons barn talas i Karlskoga dombok 1663, 22 - 23 Juni i Boo: Näst affsades emellan Nils Gunnarsson i Bregården och hans syskon Oluff, Karin, Gunilla och Kirstin Gunnarsbarn, att när the haffua lagdt alt fädherne och mödherne tillsammans, så skall delas Nils halffparten till, och sedan then andra hälfften skifftas emellan them samptligen, effter Lagh, alt förty han haffuer skiöt och wårdat sigh om sine föräldrar, theras ålderdoms suagheet, mehr än the andra.  
 
Anna Simonsdotter var i först gift med Erik Hansson. Han var först skrivare vid Kroppa bruk, men hade hemmet i Herrsjötorp, i vad som senare blev Bjurtjärns socken. Han finns också med 1610. Han bodde senare en kort tid i Ölme socken, finns i tiondelängd 1621 på frälsehemmanet Ullvettern. 1630 skattköper han det tidigare frälsehemmanet Stensviken, som kort innan blivit krono. Bonden där verkar flytta till Ullvettern: ett byte!
 
På 1630-talet var Erik Hansson häradsdomare vid Karlskoga häradsrätt (alltså nämndens ordförande). Han dog 1635 eller något senare. Bland barn har jag kunnat identifiera: Margareta, Hans, Simon, Erik och Jacob.  
 
Erik Hansson var son till en tidigare skrivare vid Kroppa bruk. Kring 1620 fanns en vice skrivare vid Kroppa bruk, samtidigt med Erik Hansson. Han hette Per Simonsson. Så utifrån den tidens sociala vanor kan man lätt unna sig gissningen att denne Per och Anna var syskon. Det lär troligen aldrig kunna visas om det är sant.  
 
En annan gissning, väl så sannolik, är att denne Per Simonsson är identisk med den med samma namn som brukar Mosserud, även kallat Flottuvan, i senare Lungsunds socken. Han var också fader till en stor barnaskara som man ofta hittar igen i släktutredningar. Om jag tar ur minnet har vi sönerna: Sigfrid, Eskil, Olof, Johan, Simon.  
 
Hälsningar
Bengt
 
När jag får tid inom de närmaste dagarna ska jag säga ett par saker också till Barbro Källström Ericson, även om jag inte har lösningen på hennes fråga.  
D.S.