NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-03
Skrivet av: Martin Casterud skrivet 2005-11-19, 15:10
Hej Rolf.
Vi har ju tidigare i år diskuterat Jonas Jeansson via mail och det var då jag förde fram teorin att han var son av Johan Johansson från Västergötland.
 
I korthet var det följande jag konstaterade;
 
En kontroll av Jonas barns vittnen visar bland annat att en hustru Kerstin Jeansdotter i Älvängen är vittne två gånger, 1745-10-04 och 1750-04-06. Hennes make Bengt Olofsson är vittne 1743-06-14 och 1745-10-04.
 
Vi kan alltså misstänka att det finns en nära relation mellan dessa båda familjer och att Jonas och Kerstin möjligen är syskon (baserat på deras patronymikon). Denna misstanke förstärks av följande två vigselnotiser [Kristinehamn E:1 sid 190];
 
1742-07-11 gifter sig Bengt Olofsson i Älvängen med Kerstin Jeansdotter i Torpåsen.
1742-07-25 gifter sig Jonas Jeansson i Torpåsen med Kerstin J(a)nsdotter i Bråten.
 
Enligt Varnum AI:1 sid 67 är Kerstin Jeansdotter från Torpåsen född 1708.
 
Följande dopnotiser återfinns i Kristinehamn C:2;
 
1708-05-09: Kerstin. Föräldrar Johan Jansson och Karin Eriksdotter i Torpåsen. [Kristinehamn C:2 sid 170]
1718-04-14: Jon. Föräldrar Johan Johansson och Karin Eriksdotter i Torpåsen. [Kristinehamn C:2 sid 118]
 
För min del framgår det med all tydlighet att Kerstin Jeansdotter och Jon(as) Jeansson var syskon.
 
Vilka är då Johan J(oh)ansson och Karin Eriksdotter i Torpåsen?
Som jag skrev i ett av mina mail återfinns de faktiskt i en antavla här på Rötter, en antavla forskaren Bo Lindwall publicerat här. Ta en titt på ana 182 och 183!
 
Om du är intresserad av mer information än vad som återfinns i antavlan råder jag dig till att kontakta Bosse för att se om han har någon mer information.
 
Vad gäller ett eventuellt släktskap mellan personer på de tre gårdarna i Torpåsen har jag inte tittat närmare på det.
 
Hälsningar
Martin Casterud