NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-18
Skrivet av: Sonja Färeby skrivet 2001-06-06, 20:01
Hej Bengt!
 
Du hade alldeles rätt Sven och Stina fanns i Karlskoga vigselbok.
5 sept 1747 vigdes Swen Göransson från Mörkviken med pigan Stina Jansdr från -åsen. (Karlskoga E1:3)
 
Det finns tyvärr ingen uppgift i vare sig dödboken eller hfl om var Stina är född. Men jag utgår ifrån att det är omkr 1720 i Karlskoga. Hon avled 31 jan 1801 på Utterbäckens ägor 80 år och 5 mån gammal.
 
Du hjälpte mig tidigare att hitta min  släkt från Bokärr i Bjurtjärn. Min mm mf m hette Maria Bjurstrand och var född 16 april 1780 i Ängland, Bjurtjärn. Hon var oäkta barn till Stina Mattsdr och drängen Carl från Attersta i Närke, som det stod i dopboken. Stina Mattsdr och dottern flyttade ganska snart till Attersta, Gällersta sn. Och jag trodde det var för att gifta sig med Carl, men icke de flyttade runt i Gällersta. Det fanns ganska många Carlar i Attersta och den jag misstänkte gifte sig och flyttade till Norrbyås. Men när Maria var femton år flyttade hon också till Norrbyås. I flyttningslängen kallas hon då Maria Carlsdotter och jag fann henne hos Carl Gabrielssons familj. Carl var född 1 mars 1752 i Attersta. Samma person som jag misstänkte var hennes far.  I hfl kallas hon ”flickan Maria Carlsdr” inte pigan som man kunde vänta sig. Här bor hon ett par år men flyttar sedan vidare till Örebro och Alsike. Jag vet inte om det bekräftar att Carl är hennes far men nog verkar det ganska troligt. Skvallret i släkten berättar att fadern var präst, men jag misstänker att det var för att göra det hela lite bättre. Maria var nämligen piga i Alsike prästgård innan hon gifte sig.
 
Hennes mor Stina Mattsdotter f 1 dec 1755 i Bokärr flyttade så småningom till Frommelsta, Ekeby sn, där hon avled 1833. I dödboken kallas hon torperska. Tidigare hande hon varit mejerska.
 
Hälsningar och tack!
 
Sonja Färeby