NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-12-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-12-03
Skrivet av: Bernt Bergkvist skrivet 1999-11-13, 21:34
Så var det dags att erkänna för sig själv att man kört fast igen, nu i en del av landet som man kört igenom med bil ett par gånger och i övrigt inte vet något om alls, Karlskoga med omnejd. Därför ber jag om hjälp och ser om någon måhända har några tips om hur man går vidare.
 
Christina Reinholdsdotter och Anders Boström dyker upp i Tunaberg (D) runt år 1850. De kommer närmast från Nora Bergsförsamling där de bott några år, bland annat vid något som heter Elfsnabben. Innan dess har de bott i Karlskoga. Totalt åtta barn har jag hittat, varav i alla fall sju tycks ha uppnått vuxen ålder. Anders Boström uppges vara född i Varnums församling 1807-01-06, men jag har inte hittat honom där, och trots ett idogt sökande kors och tvärs i åtskilliga längder så får jag inte grepp om vart han är född. Någon som har stött på denne man?
 
Christina Reinholdsdotter är född 1812-08-29 i Knapped, Karskoga. Hennes anor har jag lyckats följa ned till dess att husförhörslängderna slutar och ser ut så här: Far är Reinhold Reinholdsson f 1777-05-21 i Stråbergs Myrtorp och mor är hans hustru Anna Jakobsdotter född 1783-10-07 i Knapped.  
 
Reinhold Reinholdssons far är ännu en Reinhold Reinholdsson och hans hustru Maria. Födelsedata och plats är okända för mig. Anna Jakobsdotters far är Jakob Persson, född 1753-12-14 okänt var. Mor är Brita Andersdotter född 1756.
 
Jakob Persson har jag lyckats fått fram föräldrar till, och det är Petter Matsson född 1713 och hans hustra Brita född 1717. Sedan är det stopp. Någon som känner igen detta och har tips eller kompletteringar? Jag skall försöka lära mig dessa värmlandstrakter bättre i sinom tid, men nu känns det mesta väldigt stort och okänt när man sitter framför läsapparaten och letar efter vad som känns som en nål i höstack.
 
Berra