NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-12-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-12-03
Skrivet av: Kent Lindkvist skrivet 1999-08-20, 17:32
Till Bengt Nordstrand
 
Det verkar som vi har gemensamma anor då jag också hamnar i Lämås. Jag är inte säker på att det är rätt, eftersom min källa är A G Petterssons bok om Smedbergssläkten. Från urmakaren och krögaren Olov Johansson Smedberg, som du har tagit upp i ditt inlägg om torpet Ängland i Bjurtjärn är jag helt säker, men det har ju hänt att A G Pettersson tagit fel ibland.
 
Olof Gunnarsson i Lämås skall ha varit min mm ff ff ff f.
 
Sonen Johan Olofsson föddes 1647 och dog 1706. Hustrun omnämns inte av A G P.
De hade flera barn.  
 
En son Olov Johansson var född 9 dec. 1683 och flyttade till Runsås i Bjurtjärn där han var arrendator. Han gifte sig där år 1707 med Ingrid Håkansdotter. Han dog 1755.
 
Deras äldste son Johan Olsson var född 2 aug. 1712. Han flyttade till Smedstorp i Bjurtjärn. Gifte sig med Margareta Andersdotter, född i Smedstorp 1721. De fick många barn.  
 
Sonen Olov föddes 18 dec. 1746. Han tog sig namnet Smedberg efter födelsegården Smedstorp.
 
Så långt A G Pettersson. Därefter tycker jag att jag har fast mark under fötterna efter vad jag har läst i kyrkböckerna. Det skulle vara intressant att höra dina kommentarer, så att jag inte halkat in på något villospår.
 
Det är verkligen intressanta uppgifter du delar med dig av. I flera av dina inlägg dyker det upp namn som jag har träffat på bland mina anor. Jag återkommer säkert. Till exempel har ju Jordan i Brickegården varit med vid flera tillfällen, och det är särskilt spännande eftersom jag bor cirka 300 meter från Brickegården.
Hälsningar
Kent