NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-08-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-08-18
Skrivet av: Bengt Nordstrand skrivet 1999-08-18, 23:26
Till Håkan Karlsson om Lämås.  
 
Frågan om Jon Arvidsson i Lämås är tyvärr inte lätt att besvara.  
Jag har själv hamnat i Lämås: den förste brukaren där, Olof Gunnarsson, var min ff mf ff ff ff.
Låt mig första redovisa mantalslängderna:
Lämås finns med från 1648:  Oloff i Lämmåss  
Olof finns med till och med 1673. Hustrun hette Karin.  
 
Jon Arvidsson dyker upp på 1650-talet. Så här ser det ut i mantalslängderna:
1653. nybyggare Oluff i Lemåhs, hustru Karin, gossen Joen
1654. nybyggiare Oluff i Leemåhssen, hustru Carin, drengen Joen
1655. Olof i Lemåhs, h-o Carin, drengen Joen, h-o Cherstin
1656. Oluf Gunnarsson, h-n Carin, Joen Arfwidsson, h-o Cherstin
1657. Oluff Gunnarsson, hustru, mågh, dotter
1658. Oluff Gunnarsson, hustru  ;  /otydl.?/
1659. Ollof i Lämåås, hustru Karin;  Joen ibidem., hustru Kierstin
 
Från 1661 är längderna mer tabellariska och ger inte lika mycket information. Olof följs av sonen Johan Olofsson från 1675.  - Jon finns fram t.o.m. 1679. 1681 i stället Arfwedh Jonsson ett enda år. Därefter Jöns Jonsson fram till början av 1700-talet. Från 1691 finns ännu en brukare, Olof Jonsson.  Jöns Jonsson och Olof Jonsson är antagligen söner till Jon Arvidsson.  
 
Bilden är så långt att Olof och Karin i Lämås gifter sin dotter Kerstin (som måste vara född mer än tio år innan Lämås upptogs) med (den ganska unge drängen) Jon Arvidsson.  
 
Men så har jag en begravningsnotis från 1740: Det gäller Jöns Jonsson från Lämås som avled 1740 11/4, begr. 20/4. Han uppges vara 80 år. Alltså född 1659/60. Samt: fad. Jon arfwedsson,  mod. Kjerstin Persdr.
 
Att Jöns är son till Jon Arvidsson stämmer bra, och tiden för Jöns födelse likaså. Modern heter Kerstin, som Jons hustru heter på 1650-talet. Men Persdr.?  
Möjligheter: - Jag har skrivit av fel. (Får kolla en gång till ..)  Ska vara Kerstin Olofsdotter??  
- Olofs hustru var gift en gång tidigare med en  Per. Kerstin är från detta äktenskap.  
 
Det var det. Ett litet tillägg: hösten 1741 begravs h. Kjerstin Olsdotter af lämås.   95 år.
Är åldern rätt är hon född ca 1646. Hon var inte hustru till Olof Gunnarssons son Johan (hon hette Karin Eriksdotter). Jag har inte pusslat fram vems hustru hon var. Var hon hustru till någon av Jonssönerna verkar åldern i högsta laget.  
 
Nu blir det inte mer. Var Jon kom ifrån har jag ingen aning om.
Hans far, som hette Arvid, finns det några stycken kandidater till i Karlskoga (bland annat i Brickegårdssläkterna - men det finns fler möjligheter), och ännu fler om man går litet längre bort.  Dessutom finns det fler Jon Arvidsson i bygderna.  
 
Hälsningar  
Bengt