NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-08-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-08-18
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 1999-03-30, 14:19
Hej Ingvar och Göran, och tack för värdefulla uppgifter.
 
Visst var min Gunilla Jordansdotter barn till Jordan Månsson! Det har jag ju själv en uppgift om! Fast på ett annat ställe där jag inte letade i går.  Däremot hade jag inte förnamnet på Jordans hustru Karin Svensdotter. Jag visste dock att hon var dotter till Sven Nilsson. Får jag vara så fräck och fråga var du har funnit förnamnet, Ingvar?
 
Du har ju också helt rätt i att Lilla Strömtorp och Stenkullen är samma hemman. Det har tydligen också kallats för Lilla Strömed. Är det någon som känner till om dessa namn någonsin förekommit parallellt, eller om de avlöst varandra? Om de förekommit parallellt, betyder det då att det var olika byggningar på samma fastighet som senare slagits samman till en brukningsenhet?  
 
Jag måste erkänna att det var ett tag sedan jag forskade i denna del av min antavla. Och en del av uppgifterna har jag dessutom fått kännedom om genom Ingrid Ericsson i Lilla Strömtorp, vars make är ättling i rakt nedstigande led till några av dem som den här diskussionen handlar om. Familjen har alltså bott på samma hemman sedan 1600-talet! När det gäller uppgifterna om Nils Hindrichssons tyska ursprung vill jag tacka Bertil Kjelldorff för forskningen i Fellingsbro. Det är han som satt mig på spåret i detta fall. Och jag är övertygad om att Nils Hindrichsson verkligen var son till Hindrich Hansson (Lang) i Björkmo. Inte minst uppträdande av syskon som dopvittnen talar för denna anlinje. Dock måste jag väl reservera mig för att jag inte funnit något positivt bevis, födelsenotis eller domboksanteckning, för att så är fallet.  
 
Göran/
Dina uppgifter om Hindrich Hansson och hans hustru Elin Nilsdotter är ju mycket intressanta! Det skulle kunna förklara varifrån Nils Hindrichsson fick sitt förnamn. Namnet Nils förekommer ju inte alls i den Langska släkten tidigare! Jag tolkade uppgiften som att detta par nämns i domboken 10/10 1700, och således inte att de gifte sig då. Har jag rätt?
 
Det blev många frågor det här. Förhoppningsvis kan jag så småningom också bidra med några svar.